تخم گذاری اژدها در غاری در اسلوونی

یک خزنده بسیار نادر با خشونت هرچه تمام تر از ۵۰ – ۶۰ عدد تخمی که در یک غار آبی به نام پوستونجا در جنوب غرب اسلوونی گذاشته است، محافظت می‌کند و زیست شناسان بی صبرانه چشم انتظار تولد بچه‌های او هستند.

آلم (olm) ها نوعی سمندر آبزیِ کور هستند که خوردن، خوابیدن و تولید مثل آن‌ها در زیر آب انجام می‌شود و به دلیل بدن دراز و مار مانندشان اصطلاحا به آن‌ها اژدها می‌گویند. با وجود اینکه حدود صد سال عمر می‌کنند، اما هر ۱۰ سال تنها یک یا دوبار تخم گذاری می‌کنند به همین دلیل تخم گذاری آن‌ها یک اتفاق بسیار بسیار ویژه است.

این اژدها در حال حاضر حدود ۶۰ تخم گذاشته است. زیست شناسان حدس می‌زنند که تعداد کمی از این تخم‌ها باز شود اما هیچ کس به درستی نمی‌داند چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد.

خانم ساسو ولد زیست شناسی که در این طرح نقش به‌سزایی ایفاده می‌کند، دراین باره گفت: “در حال حاضر به نظر میرسد که ۳ عدد از تخم ها در شرایط مناسبی هستند. این اژدها در روز ۳۰ ژانویه تخم گذاری را آغاز کرد و هنوز هم روزانه یک تا دو تخم می‌گذارد. باز شدن این تخم ها حدود ۱۲۰ روز طول می کشد”.

ممکن است تولد سه نوزاد از ۶۰ تخم نا امید کننده به نظر برسد اما همین شانس اندک نیز به لطف آکواریوم کوچکی ایجاد شده است که در داخل غار محل زندگی این جانور ساخته شده و او را از آلودگی ها، حیوانات شکارچی و نوسانات درجه حرارت که سایر آلم ها در طبیعت با آن مواجه هستند، در امان نگه داشته است.

تیمی از محققین به صورت ۲۴ ساعته این تخم ها را زیر نظر گرفته اند تا از تکرار حادثه ای که در سال ۲۰۱۳ اتفاق افتاد جلوگیری کنند. در آن سال نیز یکی از آلم های همین غار تخم گذاری کرده بود اما هیچ کدام از تخم  ها باز نشد زیرا سایر آلم‌ها تخم ها را خورده بودند.

این بار آلمِ مادر -که در اینجا به او مامان اژدها می گویند- از سایرین جدا شده و برای آنکه درک بهتری داشته باشد به او اکسیژن اضافی داده می شود. پریموز گنزدا که او نیز یکی از زیست شناسان غار پوستونجا است می گوید”این اتفاق بسیار خارق العاده است. ما خیلی می ترسیم که کار اشتباهی انجام شود چون این تخم ها بسیار حساس هستند”.

اگر مامان اژدها کارش را با تولد بچه های زنده و سالم به پایان برساند، نه تنها برای ما یک اتفاق باورنکردنی خواهد بود بلکه برای همه زیست شناسانی که روی گونه های نادر کار می کنند نیز دلخوشی بزرگی ایجاد خواهد کرد. همه آنچه ما فکر می کنیم در مورد این تخم ها می دانیم -و چیز زیادی هم نیست- مربوط به یک تک کلونی از این موجودات است که حدود ۶۰ سال پیش در یک آزمایشگاه زیر زمینی در پیرنه‌ی فرانسه نگهداری شده اند.

دوسان جلیک متخصص آلم از انجمن جانورشناسی لندن به بی بی سی گفته است “این اتفاق بسیار مهم است زیرا ما اطلاعات بسیار اندکی در مورد تولید مثل این جانوران داریم”.

محل تبلیغات

سایت اتومبیل(bama)
برای مشاهده سایت، برروی تصویر زیر کلیک کنید.