محمد یزدی: اقدامی برای ورودم به مجلس خبرگان نشده/نمایندگان مجلس دنبال ساخت‌وپاخت نباشند

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: آنچه که امروز در سایت‌ها در خصوص اقدام من برای حضور در مجلس خبرگان آینده گفته شده است کذب محض است.

به گزارش هاتف امروز به نقل از خبرگزاری ایسنا، آیت‌الله محمد یزدی صبح روز سه‌شنبه در نطق افتتاحیه نوزدهمین اجلاسیه چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری، با ابراز خوشحالی از رأی نیاوردن خود برای دوره بعدی خبرگان، اظهار کرد: خوشبختانه برای دوره پنجم خبرگان من رأی نیاوردم و در آینده در خدمتتان نیستم و از این اتفاق خوشحالم و خوشحالم که این بار از دوش من برداشته شد.

یزدی اظهار کرد: آن‌چه که امروز در سایت‌ها در خصوص اقدام من برای حضور در مجلس خبرگان آینده گفته شده است کذب محض است و تکذیب می‌کنم، چرا که نه از ناحیه من و نه از ناحیه جامعه مدرسین اقدامی صورت نگرفته که کسی کنار برود و من جلو بیایم و وارد خبرگان آینده شوم. متأسفانه بی‌تقوایی‌ها در بعضی از سایت‌ها بر اساس تحلیل‌های شخصی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اعلام رسمی وزارت کشور قانون است و اطاعت از قانون وظیفه همه ماست. من هم طبعاً تسلیم قانون هستم و به هیچ وجه حاضر نیستم از قانون کمترین تخلفی صورت گیرد.

یزدی همچنین یادآور شد: حتی به یکی از اعضای محترم مجلس خبرگان آینده و شورای نگهبان که رأی آورده و غیرمعمم هم هست و همه می‌شناسید یعنی آقای اسماعیلی که انسان بسیار شریف و محترمی است و از شاگردان حاج آقا مجتبی هم هست قبل از اینکه به من حرفی بزند به او تبریک گفتم و تأکید کردم که حضورشان در خبرگان ضرورت دارد.

وی با تبریک به همه کسانی که رأی آورده‌اند و در دوره پنجم خبرگان حضور دارند، بیان کرد: ان‌شاءالله همه دوستان وظایف محوله قانونی و شرعی خود را به خوبی انجام خواهند داد. اضافه بر دو وظیفه مکتوب آیین‌نامه خبرگان تصور می‌کنم این وظیفه مهم مراقبت از تغییر نکردن هویت حاکمیت ولی فقیه بسیار مهم است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: بحمدالله یک انتخابات کاملاً آبرومندانه و آرام در یک کشور پهناور به خوبی برگزار شد و یک قطره خون از دماغ کسی نیامد. به همه کسانی که انتخاب شدند تبریک می‌گویم. البته در گوشه و کناری شکایت‌هایی از نحوه اجرا بوده که در شورای نگهبان در دست بررسی است و اگر قابل توجه باشد نمایندگانی از طرف شورای نگهبان فرستاده می‌شوند تا این مسأله را بررسی کنند.

وی خاطرنشان کرد: مثلاً شکایاتی درباره خرید و فروش آراء صورت گرفته یا در جاهایی برای اینکه آرای کمتری به دست بیاید ساعت ۸ درها را بسته‌اند در حالی که به صراحتِ وزیر کشور انتخابات تا ساعت ۱۰ و در بعضی جاها تا ساعت ۱۲ ادامه داشته است. به هر حال الان فصل رسیدگی این شکایات در شورای نگهبان است.

یزدی در توصیه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مردم در این انتخابات به خوبی به وظایفشان عمل کردند و حالا نوبت شما نمایندگان است که به فکر مردم باشید و به مردم کمک کنید. به مسائل اقتصادی، فرهنگی و ایجاد اشتغال در این مملکت برسید. نماینده هر حوزه‌ انتخابیه، نماینده کل کشور است و شما فقط نباید به فکر منافع حوزه خودتان باشید بلکه منافع کشور مقدم بر منافع حوزه انتخابیه به حساب می‌آید.

او ادامه داد: شما نمایندگان باید به هر حال به مردم خدمت کنید و به دنبال سود شخصی نباشید. در این روزها فشار روحی که از مطالبی که در پرونده برخی از رد صلاحیت‌شدگان مجلس در شورای نگهبان بر روح و جان ما وارد شد به مراتب سنگین‌تر از فشار کار فیزیکی بود. شما نماینده‌ هستید که باید به مردم خدمت کنید نه اینکه به فکر سود شخصی یا ساخت و پاخت با وزرا و یا فشار گذاشتن روی دولت و وزرا برای رأی اعتماد باشید.

یزدی اضافه کرد: از من طلبه به عنوان نصیحت بشنوید و بدانید که آنچه برای دنیا و آخرت ماندنی است خدمت است و سودهای شخصی ماندنی نیست.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه صحبت‌های خود، اظهار کرد: درست است که این دولت، دولت اعتدال و دولت ارتباط است، اما توصیه می‌کنم با لبخند دشمن خوشحال نشوید. ارتباط باید با همه باشد، ولی ارتباط با دشمن به خصوص دشمن شناخته شده در ظاهر مفهوم درستی ندارد. ارتباط با دوستان بسیار خوب است و در سیاست‌های بین‌المللی متعارف خوب است که ارتباط وجود داشته باشد اما اگر دشمن گاهی لبخند می‌زند و جمله‌ای می‌گوید دیگر امثال رئیس محترم جمهور و من و شما که در انقلاب بزرگ شده‌ایم باید متوجه باشیم که فریب عوام فریبی دشمن را نخوریم.

وی در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به آیاتی از قرآن و مسأله مطلقه ولایت فقیه، خاطرنشان کرد: در این زمینه در دل هم نباید نظرمان خلاف نظر ولی فقیه باشد و باید در برابر فرموده حاکم تسلیم کامل باشیم. وقتی تاریخ اسلام را مرور می‌کنیم می‌بینیم مسأله امامت و ولایت ابتدا به خلافت و بعد به سلطنت و موروثی بودن تبدیل شد و بعد هم دوران عجیب بنی امیه، بنی مروان و بنی عباس که تاریخ پر از ظلم و ستم‌های آنهاست تحت عنوان حاکمیت سر زد تا جایی که در چهارشنبه نماز جمعه خواندند و کسی هم جرأت حرف زدن نداشت.

یزدی همچنین افزود: در برابر این حرکت و این تغییرات که در تاریخ به وجود آمد شیعیان امیرالمومنین (ع) مقاومت کردند و حتی در سال‌هایی که نقل حدیث ممنوع شده بود، امیرالمومنین (ع) به دوستانشان توصیه کردند که احادیث را نقل و کتابت کنید چون در آینده به کار می‌آید.

این فقیه شورای نگهبان در ادامه خاطرنشان کرد: مورد اتفاق است که عامه روایات دیگران درباره حضرت رسول (ص) برای حدود ۸۰ تا ۹۰ سال مقطوع هستند و با واسطه‌های مقطوع نقل شده‌اند اما روایات ما به خصوص روایات نبوی متصل هستند.

وی ادامه داد: تاریخ را که مرور می‌کنیم به دوران استفاده ائمه از فرصت برای تبیین ماهیت امامت و ولایت می‌رسیم و پس از آن زمان غیبت کبرا فرا می‌رسد که باب خاص به فقها واگذار شد و فقها ولات منصوب از طرف امام عصر (عج) هستند که اداره امت به عهده آنهاست.

یزدی همچنین تأکید کرد: در زمان قبض ید، فقها در حد توانشان در هر نقطه‌ای که توانستند اعمال ولایت کردند و در دوران بسط ید وقتی مردم حمایت کردند و فقیه دستش باز شد بقیه باید از او تبعیت کنند و اینگونه است که فتوای مراجع از فتوای فقیهی که حاکم است از هم جدا می‌شود و امروز بحمدالله در چنین شرایطی هستیم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بعد از قرن‌ها به دست امام راحل و پشتیبانی همه اقشار مردم که از امام حمایت کردند نظام جمهوری اسلامی با عبور از فراز و نشیب‌های سهمگین تثبیت شد و امروز در دنیا نظام جمهوری اسلامی تحت عنوان نظام ولایت فقیه شناخته می‌شود. با اینکه از کلمه سیستم خوشم نمی‌آید اما سیستمی که امام (ره) طرح کرد برای ولی فقیه همان ولایت پیامبر (ص) و ائمه (ع) بود؛ به همان کیفیت و بر اساس مبانی که از طریق وحی رسیده و مبانی که غیر وحی‌ است بر اساس شرایط استفاده می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از حساس‌ترین وظایف مجلس خبرگان مراقبت از تغییر نکردن هویت مسأله ولایت فقیه آنگونه که امام (ره) مطرح کرد، است. در نظام جمهوری اسلامی اعضای محترم مجلس خبرگان اضافه بر تعیین فقیه به هنگام و مراقبت از استمرار شرایط تعیین فقیه باید از طبیعت سیستم حاکمیت ولی فقیه نیز مراقبت کنند تا هویت ولایت فقیه عوض نشود.

یزدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نزدیک بودن نوروز خطاب به ثروتمندان، گفت: به ثروتمندان و توانگران کشورمی‌گویم و تلاش کنید در حد توان به فقرا برسید و لباس و وسیله برای فقرا تهیه کنید چرا که باید شادی را با هم تقسیم کنیم. همه کارها را به عهده بهزیستی و کمیته امداد نگذارید چرا که خود ما در اطرافمان و فامیل و شهرمان دارای افراد ضعیفی هستند که می‌توانیم به آنها کمک کنیم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در پایان با تسلیت شهادت حضرت زهرا (س)، بیان کرد: باید رحلت عالم بزرگوار، نماینده ولی فقیه و تولیت آستان قدس رضوی که عضو محترم مجلس خبرگان رهبری و از شخصیت‌های برجسته و خدوم نظام قبل و بعد از پیروزی انقلاب بود و تا روزهای آخر خدماتش برای ما روشن است یعنی مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی را تسلیت عرض کنم. رحلت ایشان یک ضایعه بود و من شخصاً به آن مرحوم ارادت داشتم.

محل تبلیغات

سایت اتومبیل(bama)
برای مشاهده سایت، برروی تصویر زیر کلیک کنید.