عبور از خط قرمز “تحول سلامت” و اعلام خطرهای چندین باره

هاتف امروز: بیش از هفت ماه است که مطالبات داروخانه‌ها از سوی بیمه‌ها پرداخت نشده و مراکز درمانی نیز با تاخیرهای یکساله دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ بدهی‌ بیش از ۱۰ هزار میلیاردی بیمه‌ها به شبکه بهداشتی، درمانی و دارویی کشور طاقت داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها را طاق کرده تا جایی که در این میان برخی‌ مراکز اعلام کردند دیگر به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی خدمات بیمه‌ای ارائه نمی‌کنند و پول خدمات را از مردم می‌گیرند.

به گزارش هاتف امروز به نقل از ایسنا، چندی پیش مسوولان وزارت بهداشت اعلام کردند که میزان مطالبات بیمارستان‌ها و مراکز دارویی از سازمان‌های بیمه‌گر و همچنین بدهی آنها به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی به نقطه شکننده‌ای رسیده است و انگار دیگر کارد از استخوان مراکز درمانی رد شده است.

بر همین اساس و با ادامه روند عدم پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از سوی سازمان‌های بیمه‌گر، زمزمه‌هایی از ارائه خدمات دارویی و درمانی بدون احتساب بیمه و با وجه نقد در برخی داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها به گوش می‌رسد. تا جایی که دانشگاه‌ علوم پزشکی اصفهان صراحتا اعلام کرد دیگر به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی البته در موارد غیر اورژانس خدمات بیمه‌ای نمی‌دهد و پول خدمات را از مردم دریافت می‌کنند که البته این موضوع با وساطت استاندار  اصفهان موقتا رفع شد.

در عین حال نکته مهم این است که این وساطت‌ها و رفع موقتی مشکلات، راهگشا نیست و هر لحظه ممکن است خط قرمز وزارت بهداشت و طرح تحول نظام سلامت که حفاظت مالی از مردم در برابر هزینه‌های سلامت بود، به خطر افتد. هرچند که برخی معتقدند با ادامه بدعهدی بیمه‌ها، اکنون هم برخی از داروخانه‌ها و مراکز درمانی از این خط قرمز گذشته‌اند که البته وزارت بهداشتی‌ها می‌گویند هنوز این اتفاق نیفتاده است!.

اعلام خطرهای چندین باره

علاج واقعه، قبل از وقوع باید کرد

در این زمینه، دکتر رهبر مژدهی‌آذر، رییس انجمن داروسازان ایران به خبرنگار ایسنا، گفت: متاسفانه هنوز اقدامی از سوی سازمان‌های بیمه‌گر در راستای پرداخت بدهی‌هایشان به داروخانه‌ها انجام نشده و من در این باره چندین بار اعلام خطر کرده‌ام.

وی افزود: بنابراین مجددا اعلام خطر می‌کنم که باید علاج واقعه را قبل از وقوع انجام دهیم. اگر کاری نکنیم، اتفاقی که می‌افتد این است که عده‌ای آسیب می‌بینند و بعد ما به فکر راه‌حل می‌افتیم. به نظر من در صورت ادامه این روند، شاهد تبعات منفی بسیار ناراحت‌کننده‌ای خواهیم بود. بنابراین دولت و مسوولان باید بنشینند و راه‌حلی برای حل مشکل بیمه‌ها به صورت بنیادین ارائه کنند.

برخی داروخانه‌ها از ارائه خدمات دارویی به مردم سرباز می‌زنند

مژدهی‌آذر با بیان اینکه عدم توجه به موضوع مطالبات داروخانه‌ها، به سلامت جامعه و بیماران لطمه می‌زند، ادامه داد: در حال حاضر تعدادی از داروخانه‌ها از ارائه خدمات بیمه‌ای به مردم سرباز می‌زنند و تمایل دارند که خدمات را به صورت نقدی حساب کنند. بنابراین این موضوع نگران‌کننده است.

وی تصریح کرد: باز هم تاکید می‌کنم که علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. اتفاقی که در حال حاضر در این حوزه در جامعه می‌افتد، به سیستم ارائه خدمات دارویی لطمه می‌زند و چنین روند نگران‌کننده‌ای دیگر نباید ادامه داشته باشد. بنابراین حتما باید سازمان‌های بیمه‌گر راه‌حلی برای پرداخت مطالبات پیدا کنند و از راه‌هایی مانند کاهش هزینه‌ها، بالا بردن بهره‌وری کاری‌ و صرفه‌جویی در هزینه‌هایشان، مطالبات داروخانه‌ها را هر چه سریع‌تر پرداخت کنند.

رییس انجمن داروسازان تاکید می‌کند که سازمان‌های بیمه‌گر حق بیمه افراد را جمع‌آوری و جریمه‌هایی را نیز را به بهانه‌های مختلف از داروخانه‌ها وصول می‌کنند. حال باید دید مشکل کارشان کجاست که نمی‌توانند این وجوه را درست صرف کرده و مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت کنند. تاکید می‌کنم که باید هر چه زودتر راه‌حلی پیدا کنند تا بیمه‌شدگان سرگردان و مستاصل نشوند.

موردی از عدم ارائه خدمات بیمه‌ای در داروخانه‌ها نداشتیم

گفته رییس انجمن داروسازان ایران مبنی بر عدم ارائه خدمت برخی داروخانه‌ها به بیمه‌شدگان درحالیست که دکتر رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ایسنا، به صراحت اعلام می‌کند که هنوز در این زمینه اتفاقی نیفتاده است و گزارشی در این زمینه نداشته‌اند.

وی با بیان اینکه پرداخت مطالبات داروخانه‌ها دچار تاخیر شده، افزود: بر این اساس داروخانه‌ها اعلام کردند که اگر بیمه‌ها مطالبات ما را پرداخت نکنند، ممکن است ارائه خدمت به مردم دچار وقفه شود. البته هنوز چنین اتفاقی نیفتاده و هنوز چنین مواردی را نداشته‌ایم که داروخانه‌ای به این دلیل خدمت ارائه ندهد.

هفت ماه تاخیر در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه متاسفانه سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و مراکز درمانی بسیار عقب هستند، اظهار کرد: البته وضعیت برای مراکز دارویی بهتر است؛ چرا که بیمه‌ها مطالبات‌شان را تا تیر و بعضا تا مرداد و حتی شهریورماه پرداخت کرده‌اند. این درحالیست که بیمه‌ها در پرداخت مطالبات مراکز درمانی واقعا یکسال عقب هستند و این موضوع نظام سلامت را دچار بحران می‌کند و ما واقعا از این موضوع نگرانیم.

محل تبلیغات

سایت اتومبیل(bama)
برای مشاهده سایت، برروی تصویر زیر کلیک کنید.