پوشاک حلال کدام است؟

هاتف امروز: کارگروه ساماندهی مد و لباس در افتتاحیه بخش بین‌المللی جشنواره مد و لباس فجر از آئین‌نامه پوشاک حلال رونمایی کرد؛ اما ممکن است این پرسش مطرح شود که پوشاک حلال به چه معنی است؟

به گزارش هاتف امروز، ‌اهداف شکل‌گیری این عنوان در آیین‌نامه پوشاک حلال، معرفی توانمندی‌های حوزه مد و لباس اسلامی ایران به مخاطبان بین‌المللی، برقراری ارتباط مستقیم با فعالان این حوزه در سایر کشورها و تبادل اطلاعات، ترغیب و تشویق طراحان برای پرداختن به طرح‌های ایرانی – اسلامی با محوریت حلال، کمک به اشتغالزایی از طریق توسعه صنعت مد و پوشاک اسلامی، نمایش ارزش جایگاه خاص طراحان پوشاک ایران اسلامی در داخل و خارج از کشور و بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود در اکسپوهای حلال از جمله تبلیغات و رسانه‌ای با هدف تبلیغ اهداف فرهنگی و اقتصادی ایران عنوان شده است.

در این آئین‌نامه به ۱۷ ویژگی لباس از دیدگاه اسلام اشاره شده که شامل در تضاد نبودن با کمالات انسانی، تشابه نداشتن لباس زنان و مردان، تشابه نداشتن به کفار، رعایت آراستگی و پاکیزه بودن، شهرت نبودن لباس، پوشش کامل لباس، غصبی نبودن، مهیج نبودن، لباس وسیله‌ای برای تذکار یاد خدا، حفظ زیبایی در لباس، آراستگی و نظافت لباس، طراحی لباس‌ها با رعایت موزاین شرعی، براساس عرف زمان و اجتماع، عدم تقلید از لباس دشمنان دین، عدم تک‌نما شدن انسان در جامعه، استفاده از لباس‌های شادتر برای شادی‌های مشروع، جلوگیری از اسراف در تولید و مصرف و ملایم و لطیف بودن لباس می‌شود.

همچنین در این آئین‌نامه رنگ لباس، رنگ حجاب، آداب لباس پوشیدن در اسلام، اهمیت پوشش، نهی از برهنگی و آداب پوشش مطرح شده است.

با ثبت این عنوان در مجامع بین‌المللی، ایران اولین کشوری است که از عنوان پوشاک حلال استفاده کرده است.

دبیر کارگروه مد و لباس درباره گفت: استفاده از عنوان «حلال» موضوعی است که زمینه حضور بهتر و فراگیرتر لباس با شاخص‌های اسلامی را تعیین می‌کند. در کشورهای مختلف، بویژه کشورهایی که جمعیت مسلمان دارند، به‌دنبال استفاده از محصولاتی که با شاخص‌های اسلامی تولید شده است، می‌گردند. برند حلال به‌عنوان یک نشان عمومی در بین جوامع مسلمان مورد توجه قرار گرفته و با به‌کارگیری یک واژه، مفهوم شاخص‌های اسلامی را به نوعی ترسیم می‌کند.

حمید قبادی ادامه داد: کارگروه ساماندهی مد و لباس به‌دنبال برنامه‌ریزی برای حضور جهانی و رخدادهای بین‌المللی است تا به دنیا اثبات کند ایران با شاخص‌های مشخص اسلامی آثاری را طراحی و تولید می‌کند و مایل است آن را به دنیا معرفی و همچنین از شاخص حلال استفاده و آن را به نام خود ثبت و ضبط کند.

او اظهار کرد: بخشی از این موضوع به داشتن مبانی فکری، تهیه اساسنامه و دستورالعمل مربوط می‌شود، مقدمات این کار در دبیرخانه شورای بین‌الملل کارگروه ساماندهی مد و لباس پیش‌بینی و سند اولیه آن به جامعه معرفی شد. با موسسه‌ای که نمایندگی حلال در ایران را برعهده دارد نیز هماهنگی شده است.

رئیس ششمین جشنواره مد و لباس فجر بیان کرد: امیدوارم مقدمات ثبت و ضبط این موضوع در سازمان‌های جهانی و مشخصا سازمان کنفرانس اسلامی انجام شود. به عبارتی با استفاده از این نشان بین کشورهای مختلف و جمعیت مسلمان، لباس ایرانی جایگاه خود را بیشتر از گذشته پیدا خواهد کرد.

او با بیان این‌که نمونه برند حلال را در حوزه غذا از سوی کشور مالزی داریم، گفت: شاید پیش از این، جنبه‌های حلال به مواد اولیه لباس خلاصه می‌شد؛ اما جنبه‌های دیگری در استفاده صحیح با شاخص‌های اسلامی در حوزه لباس وجود دارد که این آئین‌نامه بیشتر موضوعات و جنبه‌های طراحی و تولیدی و زوایای بصری موضوع لباس را دربرگرفته است. لباسی مشمول این عنوان می‌شود که شرایط موجود در آئین‌نامه را داشته باشد. به این ترتیب، پوشاک اسلامی با یک واژه‌ی خلاصه و روشن در جوامع مسلمان و غیرمسلمان قابل طرح است.

قبادی اضافه کرد: حلال، در دنیا ساختاری دارد. وقتی تولیدکننده‌ای می‌خواهد از یک نشان حلال استفاده کند، مرکز حلال در ذیل سازمان کنفرانس اسلامی سلسله بررسی‌هایی را انجام می‌دهد و به تولیدکننده می‌گوید که می‌تواند از این نشان استفاده کند یا خیر. طبعا دبیرخانه این کار در کشور ما راه‌اندازی خواهد شد. البته ما به‌دنبال ایجاد دبیرخانه در کارگروه مد و لباس نیستیم، بلکه مرکزی که نمایندگی حلال در ایران را دارد، این دبیرخانه را ایجاد خواهد کرد.

محل تبلیغات

سایت اتومبیل(bama)
برای مشاهده سایت، برروی تصویر زیر کلیک کنید.