مشاور رسانه‌ای دولت احمدی نژاد:انتخاب محمد خاتمی برآیند یک تحول مبارک در جامعه ایران بود

هاتف امروز: مشاور رسانه‌ای دولت احمدی نژاد گفت: احمدی نژاد در سال ۸۹ مسئله هسته ای را حل کرده بود اما عده ای اجازه ندادند که این اتفاق بیافتد که ما به وقتش این موضوع را بیان خواهیم کرد. چرا که حالا نزدیک انتخابات است و فرصت خوبی برای بیان ناگفته‌ها پیش آمده است.

به گزارش هاتف امروز به نقل از ایسنا؛ عبدالرضا داوری عصر امروز طی سخنانی در نشست میراث اصلاحات که با موضوع بررسی توسعه سیاسی در دوران دولت اصلاحات در دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به عنوان این جلسه اظهار کرد: من اساساً با عنوان این جلسه مسئله دارم. دانشگاه در دولت اصلاحات به چه معناست؟ آیا در سیاست‌گذاری‌های دانشگاهی و راهبردهایش از ابتدا تا امروز، دولت‌ها وزن و نقشی هم داشته‌اند؟ اساساً‌ تغییر دولت‌ها چه تاثیری در راهبردهای مدیریت دانشگاهی داشته است؟

وی ادامه داد: دانشگاههای ما در دوران اصلاحات در مقاطعی دچار تحول شده اند اما این تحولات ناشی از دولت اصلاحات نبود بلکه از تحولی که در بطن جامعه به وجود آمده بود نشأت می‌گرفت که خود را در دانشگاه‌ها بازنمایی می‌کرد.

مشاور رسانه‌ای دولت احمدی نژاد با بیان اینکه انتخاب سید محمد خاتمی برآیند یک تحول مبارک در جامعه ایران بود گفت: اگر فرد دیگری غیر از آقای خاتمی یا حتی رقیب ایشان انتخاب می‌شد ما در واقع شکلی از خلافت اسلامی را در جمهوری اسلامی باز تولید کرده بودیم.

داوری درباره تحلیلش از وضعیت دانشگاه‌ها در ۳۷ سال اخیر اظهار کرد: تحلیل من این است که آنکه در ۳۷ سال اخیر نسبت به دانشگاه‌ها وجود داشته یک سوء ظن ساختاری بوده است که در نتیجه آن از ابتدای انقلاب تا سال ۶۳ نیز دانشگاه‌ها تعطیل شدند و امروز نیز همان سوءظن همچنان باز تولید می‌شود و در زمینه های مختلف خود را نشان می دهد.

وی ادامه داد: ما وقتی دانشگاه آمدیم و عضو انجمن اسلامی شدیم، ‌ کارکرد انجمن اسلامی مانند کارکرد بسیج دانشجویی  امروز بود که یک نهاد حکومتی به شمار می رفت و لیست اسامی اعزامی به جبهه ها را از دانشگاه ها مشخص می کرد و حتی در زمانی که باید دانشجوها برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مجددا وارد دانشگاه ها می شدند، ‌ این انجمن اسلامی بود که حتما باید آن اسامی را تائید می کرد.

مشاور رسانه‌ای دولت احمدی نژاد با اشاره به علت وجود سوء ظن ساختاری نسبت به دانشگاه ها در دوران پس از انقلاب اظهار کرد: تصور من این است که ما فکر می کنیم اگر خواص و نخبگان را مهار کردیم، ‌ امکان مدیریت عوام هم به وجود می آید و فرقی هم نمی کند که این نخبگان دارای چه گرایشی باشند. فکر می کنم یکی از نقاط سوء ظن به دانشگاه ها از این منظر است و در نتیجه شکل گرفتن بحث هایی چون مهندسی فرهنگی نیز از درون چنین نگاهی به وجود می آید که من به آن انتقاد دارم.

وی ادامه داد: آنچه در قانون اساسی و روند موجودیت فرهنگی کشور ورود کرده این است که دولت ها چندان در زمینه سیاست گذاری در دانشگاه ها موثر نیستند و ممکن است در شکل ظاهری و تاکتیکی تفاوتی میان دولتها وجود داشته باشد اما این قدرت که بتواند تحولاتی بنیادین در دانشگاه ها ایجاد کنند وجود ندارد.

داوری با طرح این سوال که امروز دولت روحانی چقدر توان دارد که در دانشگاه ها تحولات ایجاد کند؟ گفت: باید این تفکیک را میان دولت‌ها و سیاستگذاران قائل شویم که طی آن دولت‌ها را تنها می توان کارگزار سیاست هایی دانست که توسط برخی نهادهای خاص یا برخی شخصیت ها تدوین می شود.

مشاور رسانه‌ای دولت احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنانش با ابراز تاسف از صادر نشدن مجوز برای حضور در سخنرانی عبدالله مومنی،‌ دبیر کل اسبق دفتر تحکیم وحدت اظهار کرد: همه از فاصله‌ای که من با دیدگاه‌های دوستم عبدالله مومنی دارم خبر دارند اما این که نهادی به این موضوع ورود کند و بگوید مومنی نیاید و سخنرانی نکند و دانشجویان را تهدید کند که نباید عبدالله مومنی در دانشگاه تهران حاضر شود چه کاری است؟ امروز هر کسی می تواند با یک گوشی همراه به همه اطلاعات دسترسی پیدا کند. واقعاً‌ مضحکه نیست که در چنین دوره ای به کسی اجازه سخنرانی ندهند؟

وی ادامه داد: من اگر بخواهم صحبت کنم به تریبون دانشگاه نیازی ندارم. من کانال تلگرامی خودم را دارم و در آنجا حرفهایم را می زنم. بنابراین دوره حذف تمام شده و آنانی که فکر می کنند هنوز می توانند از راه حذف جلوی چیزی را بگیرند باید بدانند که دوره این حرف‌ها گذشته است.

داوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که هر کس بخواهد جامعه را مهندسی کند نتیجه معکوس می گیرد اظهار کرد: هر کس به دنبال مهندسی کردن جامعه بوده است جامعه او را مهندسی کرده است، مانند رژیم پهلوی که به دنبال مهندسی کردن جامعه بود اما از دل آن انقلاب اسلامی رخ داد. پس چنین نگاهی قطعاً‌محکوم به شکست است.

مشاور رسانه‌ای احمدی نژاد با بیان این که در حکومت اسلامی مهم ترین وظیفه،‌ تامین آزادی  و حقوق مردم است اظهار کرد: حکومت اسلامی غیر از این وظیفه ای ندارد. چه کسی گفته است که یک حکومت اسلامی وظیفه دارد همه آحاد مردم جهان را مسلمان کند؟

وی ادامه داد: ما در واقع امروز به یک فروپاشی جهانی رسیده ایم و امروز در مسیری پیش می رویم که هیچ کدام از گروه‌ها و احزاب ما مرجعیتی برای مردم ندارند. چه کسی منتظر است حزب موتلفه کاندیدای خود را برای ریاست جمهوری معرفی کند؟ چه کسی به دنبال مشخص شدن راهبردها از سوی جریان های اصولگرا یا اصلاح طلب است؟ امروز جامعه ما از بسیاری از نخبگان جلوتر حرکت می‌کند و این تصور که نخبگان را جمع کنیم و به آنها قدرت و ثروت بدهیم تا جامعه را جلو ببرند به جایی نمی‌رسد.

داوری با بیان اینکه ما در ۳۷ سال گذشته نتوانستیم با ریل گذاری‌هایمان به آنجا که می‌خواستیم برسیم، اظهار کرد: عملکرد وزرای علوم دولت‌های نهم و دهم یعنی آقایان زاهدی و دانشجو جز ضربه زدن به دانشگاه چیز دیگری نداشت. کسی که می‌خواهد در دانشگاه‌ها تفکیک جنسیتی ایجاد کند یا اساتید را اخراج کند و در مقابل اعتراض رئیس دولت وقت نیز بایستد و بگوید من وزیر شما نیستم نتیجه‌اش همین می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر فکر کنیم بهتر از بقیه می‌فهمیم و می‌توانیم برای حرکت جامعه ریل گذاری کنیم اشتباه کرده‌ایم، گفت: اعتقادم این است تحولاتی که در دانشگاه ها ایجاد شده محصول دویدن دولت‌ها بوده نه سیاست گذاری آنها. همانطور که در ماجرای برجام نوع توافقاتی که انجام شد اگر با تائیدات رهبری همراه نبود صورت نمی‌گرفت. درست است که آقای روحانی زحمت کشید و پی گیری کرد اما اگر ساختار قدرت را در ایران به درستی بشناسیم در تحلیل واقعیت موجود دچار خود فریبی نمی‌شویم.

مشاور رسانه‌ای دولت احمدی نژاد ادامه داد: ما اصولا باید به دنبال تحلیل رویکردهای دولت ها شویم. نه اینکه بخواهیم عملکردها را مقایسه کنیم. من خودم هیچ وقت وارد این فضاها نشده‌ام که بگویم خاتمی فاسد بوده یا احمدی‌نژاد یا هاشمی یا روحانی. ما که نیامده‌ایم تا یقه همدیگر را بگیریم و بخواهیم به دنبال این مسائل برویم بلکه باید درباره ساختارها صحبت کنیم و از بحث‌هایی چون بالا بودن تورم در دوران احمدی نژاد و پایین بودن نرخ آن در دوران خاتمی بگذریم.

داوری به اشاره به موضوع بورسیه‌های دانشجویی در دوران دولت احمدی نژاد اظهار کرد: وقتی موضوع بورسیه‌ها در زمان آقای احمدی نژاد مطرح شد اولین سئوالی که در گزینش از دانشجوها می کردند این بود که نظرتان درباره مشایی و جریان انحرافی چیست و در صورتی که دانشجویی اندک گرایشی به آقای مشایی داشت او را رد می کردند.

داوری در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: آقای احمدی نژاد در سال ۸۹ حل کرده بود اما عده‌ای نگذاشتند کار پیش برود که به وقتش این موضوع را بازگو خواهیم کرد. حالا که نزدیک انتخابات است فرصت خوبی برای سخن گفتن از این موارد پیش آمده است.

مشاور رسانه‌ای دولت احمدی نژاد با اشاره به عملکرد وزرای علوم دولت های نهم و دهم اظهار کرد: من اصلا عملکرد آقایان زاهدی و دانشجو را دارای کمترین نسبت فکری با رئیس جمهور وقت نمی بینم. شما اگر به وضعیت دولت‌های آقای احمدی نژاد نگاه کنید می بینید که در حوزه فرهنگ، رئیس دولت به وزیرش می‌گوید خانه سینما را بازگشایی کن اما وی تا روز آخر در برابر این دستور مقاومت می‌کند چرا که احمدی نژاد از سال ۹۰ تا سال ۹۲ رئیس جمهوری مصدوم الید بود که این امر به دلیل ساختار سیاسی کشور ماست.

وی ادامه داد: شما به یک جمله آقای روحانی در جریان برجام توجه بکنید که گفتند در موضوع برجام ما یک گام را بدون اذن رهبری برنداشتیم. این گفته به خوبی نشان می‌دهد که ساختار سیاسی کشور ما چگونه است.

مشاور رسانه‌ای دولت احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه میان مسئولیت پذیری و اختیارات یک فرد نسبتی وجود دارد، اظهار کرد: آقای احمدی نژاد شرایط متفاوتی با مهندس موسوی، آقای هاشمی، آقای خاتمی و آقای روحانی داشت. احمدی نژاد که در سال ۸۴ به میدان آمد مانند خاتمی که در سال ۷۶ به میدان آمده بود با شبکه ای از مدیران خود ارتباط نداشت. مسئله احمدی نژاد این بود که با یارانی قرضی به میدان آمده بود چرا که می‌خواست راه جدیدی را برود و در نتیجه نیز عده ای از کنارش فاصله گرفتند چرا که احمدی نژاد به دنبال تغییر ریل گذاری در روند اداره کشور بود و به مدیران لازم برای این کار دسترسی نداشت.

وی ادامه داد: امروز می بینیم که  چند نفر از وزرای احمدی نژاد از پرویز کاظمی گرفته تا مرضیه وحید دستجردی را به صدا و سیما می آورند و احمدی نژاد را نقد می‌کنند. الان هم اگر به کامران دانشجو بگویید که نظرش درباره احمدی‌نژاد چیست حتما علیه احمدی‌نژاد حرف می‌زند.

محل تبلیغات

سایت اتومبیل(bama)
برای مشاهده سایت، برروی تصویر زیر کلیک کنید.