مرکز مراقبت‌های ویژه سکته‌های حاد مغزی در بیمارستان‌ها تعریف می‌شود

هاتف امروز: دبیر انجمن سکته مغزیT سکته‌های مغزی را در رتبه دوم علل مرگ ومیر ایران عنوان کرد و گفت: قرار است با همکاری وزارت بهداشت مراکز مراقبت‌های ویژه سکته‌های حاد مغزی در بیمارستان‌های کشور تعریف شود.

دکتر مسعود مهرپور در گفت‌وگویی، ضمن اشاره به جایگاه دوم سکته مغزی در اطلس بیماری‌ها که در مجمع ملی سلامت رونمایی شد، اظهار کرد: ۵۰ درصد علل مرگ و میر در کشور مربوط به سکته‌های قلبی و مغزی است. مهم‌ترین علت بروز سکته مغزی که به دلیل گرفتگی عروق مغز اتفاق می‌افتد، فشار خون، بیماری‌های قلبی، سیگار کشیدن، کم تحرکی و چاقی و… است. علت شیوع آن هم این است که متاسفانه عوامل خطر در بین مردم بیشتر شده است.

وی ادامه داد: با افزایش سن، احتمال بروز این سکته بیشتر می‌شود اما تقریبا ۲۰ تا ۲۵ درصد این سکته‌ها در افراد زیر ۵۵ سال اتفاق می‌افتد. به همین دلیل میزان سکته مغزی در افرادی که در گروه سنی میانسال تا جوان قرار دارند، خیلی نادر نیست. سالیانه ۳۰ هزار مورد از میان ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار سکته مغزی که در کشور اتفاق می‌افتد، افرادی هستند که هنوز در سن فعالیت قرار دارند و سکته مغزی باعث اختلال حرکتی و از بین رفتن آنها می‌شود.

دبیر انجمن سکته مغزی ایران همچنین تاکید کرد: در این بیماری باید از عوامل خطر آن پیشگیری کرد. همچنین لازم است علائم حملات سکته مغزی را بشناسیم که در صورت بروز، بیمار را به مراکز درمانی برسانیم تا با ازدست ندادن زمان، درمان آن شروع شود و عوارض کمتری داشته باشد. همچنین اگر عوارضی هم بعد از این حملات ایجاد شد، با توانبخشی به زندگی بازگردد.

مهرپور درباره علائم سکته مغزی در افراد نیز توضیح داد و گفت: اگر خون‌رسانی در هر ناحیه‌ای از بافت مغز مشکل پیدا کند، کارکرد آن ناحیه از بین می‌رود و به صورت ناگهانی آن ناحیه از مغز از کار می‌افتد. به همین خاطر اگر به صورت ناگهانی ضعف یا فلج در یک سمت از بدن ایجاد شود، صورت بیمار کج شود یا سنگین صحبت کند، باید شک کرد که او دچار سکته مغزی شده‌ است؛ به خصوص اگر این علائم در افرادی ایجاد شود که زمینه این سکته را داشته باشند مانند افراد دیابتی، مبتلا به فشار خون، بیماری قلبی و … که در این صورت باید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرند.

دبیر انجمن سکته مغزی ایران به اقدامات وزارت بهداشت در پیشگیری، درمان و تامین داروهای سکته مغزی اشاره کرد و گفت: پیگیر آن هستیم که این درمان‌ها در سطح بندی خدمات درمانی وزارت بهداشت قرار گیرد.

وی ادامه داد: تغذیه بخش عمده‌ای از عوامل خطر سکته‌های مغزی را تشکیل می‌دهد. از این رو افراد نباید رژیم پرکالری داشته باشند و اگر مبتلا به فشار خون هستند، باید از مصرف زیاد نمک جلوگیری کنند و فشار خون آنها کنترل شود. همچنین بیماران دیابتی باید از مصرف بی‌رویه قند خودداری کنند، در برنامه روزانه افراد فعالیت بدنی قرار گیرد و از کشیدن سیگار اجتناب کنند. اگر بیماری قلبی دارند نیز باید تحت درمان باشند؛ چرا که این عوامل خطر، احتمال سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

مهرپور همچنین بیان کرد: برخی افراد مستعد بیماری گرفتگی عروق هستند. اگر افراد کمتر از ۵۵ سال دچار بیماری‌های عروقی شوند، حتما از خانواده آنها می‌خواهیم که از نظر احتمال ابتلا به این سکته‌ها به پزشک مراجعه کنند و بررسی شوند.

محل تبلیغات

سایت اتومبیل(bama)
برای مشاهده سایت، برروی تصویر زیر کلیک کنید.