تولید کفش هوشمند تحلیلگر برای پیشگیری از آرتروز و تخریب دیسک کمر

هاتف امروز: محققان کشور موفق به ساخت کفشی هوشمند با سیستم تحلیلگر برای پیشگیری از بروز آرتروز، تخریب در دیسک کمر،‌ واروس، واریس و کمردرد شدید شدند.

به گزارش هاتف امروز، علیرضا قهرمانی برندق، مجری طرح، درمورد طرح “کفش هوشمند با سیستم آنالایزر” گفت: طرح مذکور کفشی برای درمان و پیشگیری از بروز بیماری‌هایی از جمله تخریب در دیسک کمر، کمردرد شدید، والگوس، واروس، آتروفی عضلانی، دفورمیتی اندام‌ها، واریس، آرتروز زانو و گردن است.

وی افزود: این کفش دارای سنسورهای فشار است که فشار وارده بر روی کفه کفش را تشخیص داده و در صورت لزوم بر روی رایانه نمایش می‌دهد. در صورتی که فرد فشار عمده وزن خود را بر روی یک پای خود وارد کند و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مرکز فشار را بر روی پای دیگر تغییر ندهد، با استفاده از پدهای سیلیکونی تعبیه‌شده زیر کفه‌های کفش، پد با هوا پر شده و ارتفاع پا نسبت به پای دیگر افزایش پیدا می‌کند و این عمل باعث می‌شود که مرکز فشار وزن وارده از پایی به پای دیگر تغییر کند.

قهرمانی ادامه داد: این تغییر مرکز فشار وزن بدن از پایی به پای دیگر باعث جلوگیری از احتمال وقوع بیماری‌هایی نظیر تخریب دیسک کمر، کمردرد شدید، والگوس، واروس، آتروفی عضلانی، دفرمیتی اندام‌ها، واریس، آرتروز زانو و گردن فرد می‌شود.

وی یکی دیگر از اهداف ساخت این کفش را کمک به بیماران دیابتی عنوان کرد و گفت: به دلیل آثار سمی قند بالا بر بافت‌های خونی، بیماران مبتلا به دیابت در معرض ابتلا به عوارض حاد و مزمنی مانند زخم شدن پاها یا حتی قطع عضو هستند.  در این بیماران به دلیل درگیری اعصاب محیطی، پا بی‌حس شده و در نتیجه درد را درک نمی‌کنند و راه رفتن‌های مداوم باعث از بین رفتن یا التهاب و تخریب بافت‌ها می‌شود.

قهرمانی با بیان اینکه نواحی حساس به فشار مانند انگشت بزرگ پا و سر استخوان‌های کف پا بیشترین درگیری را در این بیماری تجربه می‌کنند، افزود: اما این کفش‌ها به دلیل هوشمند بودن و همین‌طور قابلیت درمانی می‌توانند زخم پا یا مشکلات ناشی از بیماری دیابت را کاهش دهند. سنسورهای داخل کفش قادر به تشخیص مناطقی هستند که فشار بیشتری بر آنها وارد می‌شود، سپس به طور خودکار با بادشدن پدهای سیلیکونی زیر کفش، فشار از یک پا به پای دیگر انتقال یافته و فشار بر کف پا کاهش می‌یابد تا از هر ضایعه‌ای در قسمت‌های مختلف پا جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه کاربرد دیگر استفاده از این کفش‌ها در بیماران Limb Length Discrepancy بوده، چرا که در آن‌ها یک پا نسبت به پای دیگر، ۱ یا ۲ سانتی‌متر کوچکتر است، اظهار کرد: شکستگی قبلی، عفونت استخوان، بیماری‌های مادرزادی و بیماری‌های عصبی و عضلانی از جمله علل شیوع این مشکل هستند که لنگش و مصرف انرژی بیشتر در حین راه رفتن و امکان ابتلا به  کمردرد شدید، از جمله عوارض این بیماری محسوب می‌شود.

مجری طرح با بیان اینکه استفاده دیگر این کفش برای جانبازان جنگی است، تصریح کرد: جانبازانی که حس یک یا دو پای خود را از دست داده‌اند، در نتیجه هنگامی که زمان زیادی روی یک پای خود می‌ایستند، به دلیل عدم درک حس درد، پای خود را تحت فشار زیاد جابه جا کرده و روی زمین می‌کشانند، بدیهی است که در طی این عمل و پس از گذشت زمان آن قسمت از پا از بین می‌رود. جانباز می‌تواند با استفاده از این کفش‌ها، از شیوع این بیماری‌ها جلوگیری به عمل آورد.

قهرمانی اظهار کرد: کاربرد دیگر این کفش در بیمارانی است که لگن و ستون مهره‌ها به دلیل بالا بودن حدودی پاشنه پا، در یک راستا قرار نگرفته‌اند و وزن بدن به قسمت جلوی پا می‌افتد و بیماری آرتروز زودرس زانوها و گودی کمر را منجر می‌شود که استفاده از این کفش به ابتلای این نوع بیماری‌ها خاتمه می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین در مواردی که خانم‌های باردار بیش از ۹ ماه حمل جنین می‌کنند، ممکن است یک پا به دلیل قرارگیری وضعیت جنین در شکم مادر وزن بیشتری را تحمل کند که در این صورت استفاده از این کفش می‌تواند با تغییر مرکز فشار، مشکلات تحمل وزن زیاد توسط یک پا را جبران کند، مادران معمولا بعد از بارداری‌ها دچار مشکل درد کمر می‌شوند.

قهرمانی با بیان اینکه استفاده دیگر از این کفش‌ها برای سربازان و نظامیانی است که مدت زیادی جهت نگهبانی و یا در عملیات جنگی سرپا هستند، گفت: برای جلوگیری از به خواب رفتن پاها، استفاده از این کفش‌ها کاربرد دارد.

وی افزود: همچنین استفاده دیگر این کفش‌ها برای تعیین ارتفاع مورد نیاز کفش استفاده‌شده توسط کاربر است، کاربر بر حسب مکانی که حضور دارد می‌تواند ارتفاع کفش را تنظیم کند. به طور کلی این کفش برای بیماران نام برده شده، اساتید دانشگاه‌ها، کارگران کارخانه‌ها و کارگاه‌ها، زنان خانه‌دار و تمامی افرادی که بیشتر اوقات سرپا می‌ایستند، مناسب است.

محل تبلیغات

سایت اتومبیل(bama)
برای مشاهده سایت، برروی تصویر زیر کلیک کنید.