تاریخچه روز مادر در ایران و جهان

هاتف امروز: تاریخ روز مادر در سال ۱۳۹۵ مصادف است با ۱۱ فروردین و ۲۹ اسفند ماه سال ۱۳۹۵٫ تاریخ روز مادر در سال ۱۳۹۶ مصادف است با ۱۸ اسفند ماه سال ۱۳۹۶٫

تاریخ روز مادر ۱۳۹۵

تاریخ دقیق روز مادر و روز زن در سال ۱۳۹۵ مصادف است با یکشنبه ۲۹ اسفند برابر ۱۹ مارچ ۲۰۱۷ میلادی و مصادف با ۲۰ جمادی الثانی ۱۴۳۸ هجری قمری می باشد. ضمن اینکه امسال با توجه به اینکه سال قمری ۱۱ روز از سال شمسی کوتاه تر است و امسال سال کبیسه بود استثنائا دو روز مادر در تاریخ سال ۱۳۹۵ ثبت شده است. یعنی علاوه بر ۲۹ اسفند روز ۱۱ فروردین سال ۱۳۹۵ نیز مصادف با روز مادر بود.

تاریخ روز مادر ۱۳۹۶

تاریخ روز مادر و روز زن در سال ۱۳۹۶ مصادف است با جمعه ۱۸ اسفند برابر با ۹ مارچ ۲۰۱۸ میلادی.

تاریخچه روز مادر در ایران

پیش از انقلاب ۵۷ و در دوران شاهنشاهی محمدرضا پهلوی، ۲۵ آذر زادروز فریده قطبی مادر فرح دیبا به عنوان روز مادر گرامی داشته می شد. پس از انقلاب ۱۳۵۷ تاریخ این روز تغییر کرد. برخی معتقدند این تغییر، برای جلوگیری از حرکت های جنبش زنان و تغییر شکل سنتی خانواده ها صورت گرفته است.

اما بر بنیان کتاب های «آثارالباقیه» و «التّفهیم» ابوریحان بیرونی، «زین الأخبار» گردیزی، «شرف نامه» نظامی گنجوی و «شاهنامه» فردوسی در فرهنگ ایران روز زن و روز مادر همزمان با جشن اسفندگان در پنجم اسفندماه بوده است.«اسفند» یا «اسپند» در فارسی، «سپندارمت» یا «سپندارمد» در پهلوی و «سپَنتَ آرمَیتی» در گات ها یکی از فروزه های اهورامزدا و در اوستای نو نام یکی از امشاسپندبانوان است که در جهان مینُوی نماد دوستداری و بردباری و فروتنی اهورامزدا و در این جهان نگهبان زمین و باروری و سرسبزی آن است.

در گاه شماری ایرانی، دوازدهمین ماه از سال و پنجمین روز از هر ماه «اسفند» نام دارد، از این روی در روز اسفند از ماه اسفند یا پنجم اسفندماه، در آستانه بهار طبیعت و نوشدن زمین جشن اسفندگان برپا می شود.

تاریخچه روز مادر در دنیا

انگلستان، نخستین کشوری بود که روز مادر را به وجود آورد. در برخی از کشورهای غربی از جمله انگلستان دومین یکشنبه ماه مه هر سال روز مادر نام می‌گیرد.

این فکر توسط خانمی به نام جولیا واردهو به آمریکا برده شد و اولین روز ماه ژوئن به عنوان روز مادر تعیین گردید. در سال ۱۹۲۴ کنگره آمریکا دومین روز ماه مه را به عنوان روز مادر تعیین نمود.

در ژاپن، زادروز همسر وقت امپراطور به عنوان روز مادر گرامی شمرده می‌شود. در این روز مردم ژاپن با برگزاری نمایشگاه نقاشی از مادران تجلیل می شود. کودکان شش تا چهارده سال با کشیدن نقاشی درباره مادرانشان از آنها قدردانی می کنند. هر چهار سال یک بار نیز نقاشی های برگزیده در نمایشگاهی به نام «مادر من» به نمایش گذاشته می شود.

کشورهایی چون ترکیه، دانمارک، فنلاند، ایتالیا، استرالیا و بلژیک روز مادر را در دومین یکشنبه ماه مه جشن می گیرند.

در نروژ دومین یکشنبه ماه فوریه و در سوئد و فرانسه نیز آخرین یکشنبه ماه مه، این روز، جشن گرفته می شود.

مردم فرانسه این روز را همچون جشن تولد برگزار می کنند. تمام خانواده دور هم جمع می شوند و با یک وعده غذای ویژه و کیک، روز مادر را جشن می گیرند.

بعضی از کشورها مثل لبنان این روز را در اولین روز بهار برگزار می کنند. در لبنان

تاریخچه روز مادر در یونان به گذشته خیلی دور بر می گردد. ۲۵ سال قبل از ظهور عیسی مسیح (ع)، الهه های یونانی وجود داشتند که برای آنها نوعی جشن مادر برگزار می شد.

مردم هنگ کنگ، پاکستان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی روز مادر را در ماه مه جشن می گیرند. مردم این کشورها که عموماً مسلمان اند، در این روز به دیدن مادران خود می روند و با در دست داشتن هدایایی چون گل، کیک، اشیای زینتی و قیمتی از ایشان قدردانی می کنند.

در آرژانتین و هندوستان مراسم روز مادر در ماه اکتبر برگزار می شود. مردم آرژانتین در دومین یکشنبه این ماه از مادران قدردانی می کنند؛ اما هندوها ده روز را برای این منظور جشن می گیرند. این فستیوال «دورگا» نامگذاری شده است.

در پرتقال و اسپانیا روز مادر ارتباط نزدیکی با کلیسا دارد. در هشتم دسامبر، این مردم نه تنها از مادران قدردانی می کنند ، بلکه مراسم شکر گذاری برای مریم مقدس، مادر حضرت عیسی (ع) را نیز به جا می آورند.

عده ای از مردم یوگسلاوی سابق هم در ماه دسامبر یک روز را به نام «ماتریس» جشن می گرفتند. دو هفته بعد از کریسمس دختران و پسران جوان در سکوت و آرامش کامل دست و پای مادر خود را در حالی که خواب بود، می بستند و مادر زمانی که بیدار می شد با دادن هدایای کوچکی که در زیر بالش خود مخفی کرده بود خود را آزاد می کرد.

نماد روز مادر در دنیا

گیاه حساس (یا حساسه یا درخت گل ابریشم)، نمادی از جشن روز زن در کشورهای ایتالیا و روسیه است. همچنین گل میموزا یکی از نمادهای این روز است.

سمبل روز مادر برای مادری که در قید حیات است یک شاخه میخک قرمز و برای مادری که از دنیا رفته، یک شاخه میخک سفید است.

محل تبلیغات

سایت اتومبیل(bama)
برای مشاهده سایت، برروی تصویر زیر کلیک کنید.