بانک مرکزی: «آرمان» غیرمجاز است/ مردم سپرده گذاری نکنند

هاتف امروز: در حالی که مسئولان بانک مرکزی بارها از مردم خواسته اند، ریسک سپرده گذاری در تعاونی های اعتباری غیرمجاز را نپذیرند، هنوز هم این قبیل موسسه ها در نظام پولی کشور فعال هستند که از جمله می توان به موسسه اعتباری «آرمان» اشاره کرد.

به گزارش هاتف امروز به نقل از ایرنا، «عباس کمرئی» مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی به تازگی در یک گفت و گوی تلویزیونی درباره مشکل سپرده‌گذاران موسسه آرمان تاکید کرد : موسسه ای که تحت عنوان آرمان فعالیت می‌کند، غیرمجاز بوده و از هموطنان می خواهم در این موسسه و سایر موسسه اعتباری بدون مجوز سپرده گذاری نکنند.
وی افزود: موسسه اعتباری کاسپین، پیش از تصویب شورای پول و اعتبار با عنوان «آرمان» فعالیت می کرد،یکی از شروط شورای پول و اعتبار برای اعطای مجوز، تغییر نام موسسه به کاسپین بود.
موسسه کاسپین که حدود ۱۳ ماه است از بانک مرکزی مجوز فعالیت دریافت کرده، از هشت تعاونی منحله تشکیل شده است که اسامی آنها در مصوبه شورای پول و اعتبار مشخص است.

** «آرمان» یک نام واحد برای دو موسسه اعتباری غیر قانونی
در میان موسسه های غیرمجاز پولی که با عناوین مختلف در کشور فعالیت می کنند، دو موسسه اعتباری با یک نام و نشان واحد و تحت عنوان «آرمان» فعال هستند که علاوه بر غیرقانونی بودن آنها، همین شباهت ظاهری برای مردم و حتی برای نهاد قضایی نیز دردسر ساز شده است.
ماجرا به دو موسسه «وحدت» و «البرز ایرانیان» باز می گردد که هر دو با عنوان «آرمان» و با یک نشان (لوگو) فعالند.
پیگیری ها نشان می دهد، تعاونی های الزهرا، وحدت، امید جلین، عام کشاورزان، بدر توس، پیوند، حسنات و دامداران و کشاورزان کرمانشاه و عام کشاورزان مازندران در سال ۸۹ در یکدیگر ادغام شده و موسسه مالی و اعتباری فردوسی را دادند.
در اسفند ماه ۹۱ و با ادغام دو موسسه فردوسی و فرشتگان، موسسه آرمان شکل گرفت اما تعاونی البرز ایرانیان به این تجمیع نپیوست.
در اسفند ماه سال ۹۴ و در چارچوب فرآیند ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی، شورای پول و اعتبار به تشکیل «موسسه اعتباری کاسپین» متشکل از تعاونی های اعتبار فرشتگان، الزهراء مشهد، حسنات اصفهان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، بدرتوس مشهد، پیوند، امید جلین گرگان و عام کشاورزان مازندران رای داد و به این ترتیب این تعاونی ها با عنوان «کاسپین» به جمع موسسه های اعتباری مجاز پیوست.
روند سیر شده نشان می دهد که دو موسسه یعنی «وحدت» و «البرز ایرانیان» به در فرآیند ادغام قرار نداشتند و از این رو در فهرست موسساتی قرار دارند که هنوز از سوی بانک مرکزی تایید نشده اند ولی همچنان تحت عنوان موسسه «آرمان» که آن هم مجوزی از بانک مرکزی نداشت، فعالند.
این امر سبب شده تا هر دو موسسه با یک نام و نشان فعال باشند به شکلی که تماس های مردمی مکرر با خبرگزاری جمهوری اسلامی بیانگر آن است که هنوز سپرده گذاران این دو تعاونی غیرمجاز نیز از عنوان دقیق و تفکیک بین آنها عاجزند.
نکته قابل تامل آنکه دامنه اینترنتی تارنمای تعاونی وحدت مربوط به موسسه منحل شده فردوسی است و البرز ایرانیان نیز با دامنه اینترنتی آرمان فعالیت می کند. نقطه اشتراک این دو موسسه در این است که هیچ اطلاعاتی درباره تاریخچه فعالیت خود ارایه نداده اند و در عین حال طرح های ویژه ای برای پرداخت تسهیلات به مخاطبان معرفی می کنند.
تشابه اسمی این دو موسسه شهریور ماه گذشته نیز برای مقام قضایی دردسر ساز شد؛ نهاد قضایی در نامه ای از بانک مرکزی خواسته بود تا بانک ها را از ارائه هرگونه خدمات به موسسه اعتباری آرمان متشکل از دو تعاونی اعتبار وحدت و البرز ایرانیان منع کند.
اما مرجع قضایی در نامه دیگری به بانک مرکزی اعلام کرد که شکایات از موسسه اعتباری البرز ایرانیان بوده و از تعاونی اعتبار وحدت شکایتی نشده است.
به نظر می رسد برای تعیین تکلیف این دو موسسه همچون سایر موسسه های غیرمجاز باید منتظر نظر بانک مرکزی بود؛ فرشاد حیدری معاون نظارتی بانک مرکزی به تازگی درباره ساماندهی این موسسات گفته است: با رفع نواقص قانونی نظارتی که سال گذشته در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، بانک مرکزی نظارتش را بر مؤسسات مالی غیرمجاز افزایش داده و درصددیم که امسال معدود مشکلات این مؤسسات را هم رفع کنیم.
حیدری با یادآوری اینکه کار ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی از سال ۸۳ به بانک مرکزی واگذار شد، تاکید کرد: در گذشته تعداد صندوق های قرض الحسنه و تعاونی های اعتبار حدود ۲۵۰۰ واحد بود که این تعداد مدیریت شد به نحوی که امروز به ۵۰۰ تعاونی کاهش یافته است.
وی اظهار داشت: تاکنون برای نیمی از این تعداد موسسه اعتباری و صندوق قرض الحسنه مجوز صادر شده و ۲۵۰ پرونده دیگر در حال بررسی است.

محل تبلیغات

سایت اتومبیل(bama)
برای مشاهده سایت، برروی تصویر زیر کلیک کنید.