لزوم همگرایی در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان توسط دولت دوازدهم

هاتف امروز: مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه مراکز مختلفی برای حمایت از طرح‌های سلامت وجود دارد، گفت: باید همگرایی و جهت‌دهی در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از گذشته باشد.

وطن‌پور در گفت‌وگویی با بیان این‌که در دولت یازدهم از حوزه فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت خوبی به عمل‌ آمد، اظهار کرد: برای فرهنگ‌سازی تبدیل علم به محصول اقدامات زیربنایی صورت گرفت و علی‌رغم اینکه دولت همواره با مشکل بودجه مواجه بوده اما در این حوزه از حمایت‌های خوبی بهره‌مند بودیم.

مدیر کل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: با توجه به اینکه حوزه فناوری اشتغالزایی بالایی دارد، غرور ملی را افزایش می‌دهد،‌ ارزبری را کم می‌کند،‌ ارزش و جایگاه فناوری ایران را در دنیا بالا می‌برد و حوزه خوبی برای استفاده از محصولات با کیفیت دانش‌بنیان است از این رو انتظار می‌رود کمک بیشتری شود و مراجع تصمیم‌گیری و حمایتی متمرکزتر فعالیت کنند.

وی تصریح کرد: در واقع انتظار می‌رود تمرکز در بحث فناروی حوزه سلامت به صورت اختصاصی به وزارت بهداشت اعطا شود و ما بتوانیم دسترسی خوبی به منابع داشته باشیم و از سردرگمی فناوران جلوگیری کنیم.

تصمیم گیری مراکز مختلف برای حمایت ازطرح‌های سلامت

وطن‌پور با بیان اینکه مراکز مختلفی برای حمایت از طرح‌های سلامت وجود دارد، گفت: برای دریافت تسهیلات و برنامه؛ تعدادی از فناوران به شورای عتف، تعدادی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تعدادی به وزارت بهداشت و تعدادی نیز به صندوق نوآوری و شکوفایی مراجعه می‌کنند؛ در حالیکه باید در یک کمیته به تمام این مباحث رسیدگی و تصمیم‌گیری شود.

مدیر کل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: پیش از این راه‌اندازی پنجره واحدی مطرح بود تا از این طریق اقدامات مربوط به فناوری در یک میز انجام شود و زمانی که فردی مراجعه می‌کند تکلیف حمایت مالی، شرکت دانش‌بنیان و نظارت بر طرح فناروی به صورت متمرکز در یک محل انجام شود که البته این ایده جامه عمل نپوشید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مراکز مختلفی در رابطه با فناوری تصمیم می‌گیرند،‌ گفت: هم‌اکنون مراکز مختلفی طرح‌های حوزه سلامت را پذیرش می‌کنند که ممکن است سیاست‌ها همخوانی نداشته باشد و یا حتی منابع یکسان نباشد.

وطن‌پور با اشاره به اینکه درواقع عمده چالش‌های موجود در حوزه فناوری سلامت، تصمیم‌گیری مراجع مختلف برای این حوزه است تاکید کرد: امیدواریم در دولت دوازدهم همگرایی وجهت‌دهی در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از گذشته باشد.

در گذشته هیچ‌گونه گفتمان فناوری با خارج از کشور نداشتیم

مدیر کل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین در خصوص روابط بین‌المللی حوزه فناروی سلامت نیز گفت: طی ۳، ۴ سال اخیر روابط بین‌المللی در حوزه سلامت بسیار بهبود یافته است در گذشته هیچ‌گونه گفتمان فناوری با خارج از کشور نداشتیم و اگر هم بود این رابطه در حد روابط شخصی، شرکتی و حقیقی برقرار بود.

وی در پایان تصریح کرد: اما در حال حاضر در غالب تشکیلات، دولت و وزارتخانه این روابط تعریف شده و استقابل بسیار خوبی نیز از سوی کشورهای خارجی شده است. درواقع کشورها علاقه دارند با فناوران ما آشنا شوند و تبادل علم و محصول داشته باشند چراکه حوزه دانش بنیان پتانسیل صادرات علم و صادرات محصول را دارد.

محل تبلیغات

سایت اتومبیل(bama)
برای مشاهده سایت، برروی تصویر زیر کلیک کنید.