طرحی برای ایجاد سهمیه زنان در مجلس / رئیس جمهوری وزیر زن معرفی کند

هاتف امروز ؛رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت : اعضای این فراکسیون در حال تهیه طرحی برای ایجاد سهمیه زنان برای نمایندگی در مجلس همانند دیگر کشورها هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هاتف امروز ، پروانه سلحشوری روز دوشنبه در نشست خبری افزود: در بیشتر کشورهای دنیا سهمیه ای برای حضور زنان در مجلس در نظر گرفته می شود ولی در ایران این سهمیه وجود دارد.
وی تصریح کرد: فراکسیون زنان مجلس دهم در حال تهیه طرحی با عنوان «تبعیض مثبت برای اعمال سهمیه زنان در مجلس» است که این طرح هم اکنون در مرحله تحقیقاتی است.
وی تاکید کرد من هیچ کشوری را در دنیا سراغ ندارم که برای زنان یک سهمیه خاصی در مجلس در نظر نگرفته باشند. حتی عربستان که قوانین بسیاری علیه زنان دارند ۱۹ درصد مجلس نمایندگان را زنان تشکیل می دهند.
رئیس فراکسیون زنان مجلس خاطرنشان کرد: در کشورهایی همچون انگلیس و آلمان بیشتر امورات سیاسی و اداره کشور در دست زنان است، حتی در کشوری مانند اندونزی از ۳۵ وزیر عضو دولت، ۹ نفر زن هستند.

** رئیس جمهوری حتما از یک وزیر زن در دولت آینده استفاده کند
رئیس فراکسیون زنان مجلس همچنین در مورد ترکیب دولت آینده گفت: حضور زنان در کابینه می تواند بسیار تاثیر گذار و مثبت باشد،ما بارها از رئیس جمهوری خواسته ایم که در دولت دوازدهم از بانوان استفاده و فرصتی را برای حضور آنان فراهم کنند.
سلحشوری ادامه داد: زنان توانمند و نام آشنای بسیاری داریم که می توانند سکاندار اعضای هیات دولت باشند.
نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: ما اعتقاد داریم یکی از راهکارهای توسعه سیاسی کشور استفاده از زنان در سطح کلان قدرت است،مطالبه ماهمواره این بوده که دولت از زنان در کابینه استفاده کند.
سلحشوری خاطرنشان کرد: ۵۱ درصد از افرادی که به دکتر روحانی رای دادند، زنان بودند، این افراد مطالبه شان این است که ما وزیر زن داشته باشیم.
وی ادامه داد: ۱۵۷ نماینده زن و مرد در نامه ای به رئیس جمهوری خواستار حضور زنان در دولت آینده شده اند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا آقای روحانی در دولت آینده از زنان استفاده می کند، گفت متاسفانه ما هنوز جوابی از ایشان نداشته ایم ولی در مراسم افطاری رئیس جمهوری تلویحا اعلام کرد که وزیر زن نخواهد داشت و آن بدان دلیل است که بانوان در ایران نتوانسته اند مراحل مدیریتی را طی کنند.
رئیس فراکسیون زنان مجلس دهم اضافه کرد: ولی نظر ما این است که زنان ایرانی توانمند هستند، ۴۰ سال از انقلاب اسلامی می گذرد، در بسیاری مواقع آقایان هم خوب عمل نکرده اند که ما با مشکلات امروز روبرو هستیم پس بهتر است این بار فرصت به زنان داده شود.
سلحشوری در تشریح فعالیت اعضای فراکسیون زنان مجلس در یک سال گذشته با تاکید بر این که ۱۷ زن عضو فراکسیون زنان مجلس سال پرمشغله ای را پشت سر گذاشتند، گفت: سال گذشته همزمان با ورود نمایندگان مجلس دهم، لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس مطرح و احکام ۳۵ گانه ای که از سوی دولت ارائه و همزمان با لایحه برنامه در مجلس بررسی شد.
وی افزود: تلاش ما این بود که در لایحه برنامه ششم توسعه به موضوع زنان توجه ویژه ای شود، از این رو حضور چهار نماینده زن در کمیسیون تلفیق برنامه ششم توانست در راستای این هدف تاثیرگذار باشد .
نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: در ماده ۱۱۶ برنامه ششم توسعه موضوع عدالت جنسیتی مطرح شد که نقش کلیدی در ارتقای جایگاه زنان دارد، همچنین در لایحه برنامه ششم توسعه ارتقاء جایگاه سازمانی زنان مورد توجه قرار گرفت که اگر به خوبی اجرایی شود، مشکل وزرای زن حل خواهد شد.
وی به تهیه طرحی از سوی فراکسیون زنان مجلس برای مشاغل خانگی،‌ بنگاه‌های زودبازده، گسترش تعاونی‌ها و بیمه زنان خانه‌دار گفت: با توجه به افزایش میانگین سن ازدواج به حدود ۳۰ سال که علامت خوبی برای جامعه نیست ما در برنامه ششم توسعه راهکار ازدواج موفق،‌ آسان و پایدار را مطرح کردیم و توانستیم برای ازدواج و اشتغال جوانان بودجه اختصاص دهیم.
سلحشوری تاکید کرد: در حال حاضر دریافت وام ازدواج تسهیل شده و بانک های مرتبط هم تاکید کرده اندد که به راحتی وام ازدواج در اختیار جوانان قرار می‌دهند.
نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه مصوبه‌ای درباره مشاوره‌های ازدواج پیش بینی شده است، بر اساس آن جوانان پیش از ازدواج در حین و تا پنج سال بعد از ازدواج بتوانند از این مشاوره ها برخوردار می شوند.
وی درباره مصوبه ای در لایحه برنامه ششم توسعه درباره مرخصی آقایانی که همسرانشان زایمان می کنند، گفت: در ابتدا ما پیشنهاد ۱۴ روز مرخصی برای این آقایان را دادیم ولی در نهایت پیشنهاد سه روز تصویب شد.
وی بابه تشکیل جلسات با نمایندگان ادوار مجلس اشاره و اظهارکرد: فراکسیون زنان مجلس در راستای ایجاد همدلی بین نمایندگان زن و نمایندگان ادوار تصمیم گرفت که با نمایندگان ادوار مجلس جلساتی را برگزار کند، در این راستا یک جلسه برگزار شده و بنا شده که جلسات دیگری در این راستا برگزار شود.
سلحشوری اضافه کرد: ما چندین جلسه با خانم مولاوردی در زمینه حضور زنان به عنوان وزیر در کابینه داشتیم و نام برخی از افراد را به خانم مولاوردی ارائه کردیم ولی این که آیا ایشان این لیست را به رییس جمهوری ارائه کرد یا خیر در جریان نیستیم.
وی به طرح افزایش حداقل سن ازدواج برای جلوگیری از پدیده کودک همسری اشاره کرد و گفت: ما در حال انجام کار تحقیقاتی درباره طرح افزایش حداقل سن ازدواج هستیم هم اکنون سن ازدواج ۱۳ سال با اذن پدر و اگر پدر اجازه دهد ۹ سال است ما می خواهیم این سن را به ۱۸ سال افزایش دهیم.
رئیس فراکسیون زنان مجلس درباره بررسی طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده نیز گفت: قرار است کارگروهی در این زمینه تشکیل شود که مواد این طرح را مورد بررسی قرار دهد، زیرا برخی مواد ضد زن در این طرح وجود دارد، که باید آن را تعدیل کنیم.

محل تبلیغات

سایت اتومبیل(bama)
برای مشاهده سایت، برروی تصویر زیر کلیک کنید.