جزئیات تحولات ساختاری و تغییر چارت دانشگاه آزاد از زبان علوی‌فاضل

هاتف امروز: سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی از احتمال تصویب برنامه تحولات ساختاری و تغییر چارت این دانشگاه در روز چهارشنبه هفته جاری خبر داد و تاکید کرد بعد از تصویب هیات امناء شاهد کاهش تعداد معاونت‎ها و مدیران در سطوح بالایی و میانی خواهیم بود.

دکتر مجتبی علوی‌فاضل: درباره تغییرات چارت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «ضرورت برنامه‌هایی در دانشگاه احساس می‎شود. بنابراین موضوع بهبود و افزایش کارایی دانشگاه از طریق تغییرات در ساختار و سامان‌دادن به اوضاع الزامی است. سیستم کارا و در عین حال چابک‌سازی و با بهره‌وری بالا یکی از مباحثها و اولویتهای‎ مهم کاری دانشگاه به شمار می‎آید.»

او در ادامه به مبانی فکری که در دین هم به آن تاکید شده است اشاره کرد و افزود:‌ «بحث “اصلاحات” به ویژه “اصلاحات درونی” یکی از رویکردهای مهم مراکز علمی به حساب می‌آید. بنابراین ما می‎خواهیم اصلاحات را از خود مجموعه سازمان مرکزی و افرادی که مستقیما با ساختار سروکار دارند آغاز کنیم. بنابراین دیدگاه کلی این است که ساختار گسترده فعلی دانشگاه آزاد در سطح سازمان مرکزی کاهش پیدا کند و اصطلاحا “ساختار از شکل افقی به عمودی” تغییر یابد.»

علوی فاضل در این باره توضیح داد: «تغییر ساختار از شکل افقی به عمودی به این معناست که تعداد پست‌های سازمانی و مسئولان در سازمان مرکزی کاهش و در حد امکان شرح وظایفی که با یکدیگر هم‌پوشانی دارند و نزدیک است با تعداد افراد کمتری اداره شوند. در حقیقت این مساله به نوعی بازیابی سازمانی تعریف شده است.»

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «هر چقدر ساختار سازمانی دانشگاه کوچکتر و سبکتر باشد این امکان را می‎دهد که فعالیت‎ها با سرعت بیشتر و چابکی سازمانی خوبی همراه باشد. در نتیجه این رویکرد افزایش و ارتقای بهره‎وری دانشگاه آزاد را نیز در برخواهد داشت. به عنوان مثال نهادهایی با ساختارهای گسترده در کشور وجود دارند که نتیجه‎ای جز بروکراسی آزاردهنده، تحمیل هزینه، نارضایتی ارباب رجوع و …‎ بر سازمان‎ها ندارند. بنابراین ما برای دوری و پرهیز از چنین خسارت‎هایی به “اصلاحات درونی” روی آورده‎ایم.»

ترجیح مصلحت دانشگاه آزاد بر منافع شخصی الزامی است

علوی فاضل گفت: «با اجرای “اصلاحات درونی” به اهداف تدوین و تعیین‌شده در دانشگاه آزاد اسلامی سریع‎تر و حداقل هزینه‎ها دست پیدا خواهیم کرد. بنابراین با تغییر چارت و تحولات ساختاری در دانشگاه صرفه‌جویی بسیار بالایی صورت می‎گیرد به این دلیل که وقتی در مجموعه‎ای تعداد مدیران و مسئولان زیاد باشد به تبع آن افزایش هزینه هم خواهد داشت.»

به گفته او، هر سرپرست یا مدیری با توجه به ساختار سازمانی خود از دفتر مستقل، خودرو، رئیس دفتر، راننده و امکاناتی که یک مدیر در اختیار دارد بهره‌مند است. بنابراین همه این موارد بار هزینه‎ای و سازمانی برای مجموعه ایجاد می‏‌کند و وجود مدیریت‌‏های مختلف باعث گسترش چارت سازمانی می‎شود و هر مدیری برای زیرمجموعه خود چارت سازمانی مستقل و اما گسترده نیز به وجود می‎آورد.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی ویژگی‎های این موضوع را برشمرد و ادامه داد: «تحولات ساختاری و تغییر چارت باعث کاهش ساختار، افزایش رضایت‌مندی، چابکی و تسریع امور دانشگاهی می‌‏شود و از طرفی هم صرفه‌جویی خوبی را به وجود می‎آورد. با توجه به تنگناهای اقتصادی دانشگاه آزاد بحث صرفه‌جویی باید در همه حوزه‎ها و بخش‎های این دانشگاه به ویژه سازمان مرکزی اجرا شود.»

علوی‌فاضل در بخش دیگری از سخنان خود به بهبود سازمانی اشاره کرد و گفت: «در این قضیه همه باید دانشگاه آزاد را در اجرای این ایده درست و منطقی کمک و همراهی کنند. واقعیت این است که مصلحت‎ها و منافع دانشگاه باید اولویت همه قرار گیرد. یعنی مسائل شخصی در ارتقا و پیشرفت دانشگاه آزاد اسلامی جایی ندارد.»

او در این باره تاکید کرد شاید خدایی نکرده فردی که دارای سمت و پست سازمانی یا دانشگاهی است که به واسطه آن عنوان و سمت مقبولیت اجتماعی پیدا کرده باشد در اصلاح ساختار، دانشگاه آزاد را همراهی نکند. اما انتظارمان از افراد این است که ارزش‎های محوری دانشگاه که قانون‌مداری، انضباط، وجدان کاری، سلامت و … است را بر مصلحت شخصی ترجیح دهند.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی به یکی از تاکیدات دکتر فرهاد رهبر اشاره کرد و افزود: «دکتر رهبر بر بهبود و ساختار سازمانی به ویژه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد توجه زیادی دارد اما بارها تاکید کرده است که این اجرای رویکرد به معنای “تعدیل نیروی انسانی و بیکار کردن افراد” نیست. از طرفی باید بگویم که دانشگاه آزاد در حال انجام خدمت آن هم به نحو احسن است و همان‌طور که دانشجویان ولی نعمتان دانشگاه آزاد به حساب می‎آیند قطعا کارکنان و اعضای هیات علمی نیز به عنوان سرمایه‎های اصلی دانشگاه مورد حمایت و توجه هستند.»

با اجرای تغییر چارت هیچ کس اخراج نمی‌شود؛ نگران نباشید

علوی فاضل، هدف از اجرای تغییر و تحول سازمانی دانشگاه آزاد را کوچک‌کردن ساختار و کاهش هزینه‌ها دانست و گفت: «از همه مدیران و افراد داخل در دانشگاه و سازمان می‎خواهم به اولویت‎هایی که مصلحت دانشگاه‌ست توجه زیادی نشان دهند و اینکه پرسنل، کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد چه در تهران و چه در شهرستان‎ها نگران اجرای تغییر و تحولات ساختاری و چارت نباشد. بنابراین دوستان و همکاران مطمئن باشند که هیچ یک از افراد و نیروهای انسانی دانشگاه با ریزش، تعدیل و اخراج مواجه نخواهند شد.»

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «سیاست‎های تغییر چارت و تحولات ساختاری تدوین شده و از سوی معاونت برنامه‎ریزی مطالعات بسیار خوبی انجام شده است. بنابراین با نوع نگاه و دیدگاهی که دکتر رهبر دارند این سیاست‌ها در هیات رئیسه دانشگاه هم مطرح شده و همه اعضای هیات رئیسه به اتفاق از چنین تصمیمی حمایت خودشان را اعلام کردند.»

او به زمان اجرای سیاست‎های تغییر چارت و تحولات ساختاری دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و افزود: «بر‌اساس مقررات تغییر تاپ چارت یا چارت بالا دستی دانشگاه در کمیسیون دائمی هیات امنا مطرح و اقدامات کارشناسی انجام و نتیجه بیان می‌شود. در صورت تصویب کمیسیون دائمی هیات امنای مرکزی دانشگاه آزاد باید در جلسه هیات امنای دانشگاه به تصویب برسد. بنابراین هرآنچه که در آن جلسه تصویب و ابلاغ شود مورد اجرا قرار می‎گیرد.»

علوی فاضل گفت: «از نظر زمان‌بندی تا آنجایی که اطلاع دارم کار کارشناسی این برنامه در سازمان به اتمام رسیده و در مراحل نهایی قرار دارد. از طرفی با توجه به سابقه‌ای که دکتر رهبر دارند و با دقت نظر بسیاری این موضوع را پیگیری می‎کنند، احتمالا در جلسه چهارشنبه این هفته کمیسیون دائمی هیات امنای مرکزی، این برنامه و سیاست مطرح می‌شود.»

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تاکید کرد در صورت تصویب این برنامه و اجرایی‌شدن با کاهش تعداد معاونت‎ها، مدیران در سطوح بالایی و میانی در سازمان مرکزی و به تبع با چابکی و کوچک‌شدن ساختار سازمان مرکزی از نظر مدیریتی مواجه می‎شویم تا با کاهش هزینه‎ها و صرفه‌جویی روبه رو شویم. بنابراین امیدوار هستیم که سال تحصیلی جدید را با چنین ساختاری آغاز کنیم.»

محل تبلیغات

سایت اتومبیل(bama)
برای مشاهده سایت، برروی تصویر زیر کلیک کنید.