کارمندان دولت چای ایرانی بنوشند

هاتف امروز: وزیر کشاورزی در نامه خود به برتری‌های چای ایرانی اشاره کرده و از جهانگیری خواسته است در جهت حمایت از تولید داخلی این دستور را برای اداره‌های دولتی صادر کند.

به گزارش هاتف امروز، روزنامه شهروند نوشت: «کارمندان ادارات دولتی چای ایرانی بنوشند.» این چکیده نامه محمود حجتی، وزیر کشاورزی به اسحاق جهانگیری، رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و معاون اول رئیس‌جمهوری است. وزیر کشاورزی در نامه خود به برتری‌های چای ایرانی اشاره کرده و از جهانگیری خواسته است در جهت حمایت از تولید داخلی این دستور را برای اداره‌های دولتی صادر کند. اتفاقی که به گفته ایرج هوسمی، رئیس اتحادیه چایکاران ایران به «شهروند» تا پیش از این سابقه نداشته و می‌تواند یک رخداد بزرگ برای صنعت خموده چای ایرانی باشد.

بر اساس اعلام استانداری تهران، در ایران ٣٦٠١ دستگاه اجرایی فعالیت می‌کند. علاوه بر این در استان‌های کشور هم حدود ٢٤٧‌ هزار اداره کل و نهاد فعال است و ایران در مجموع حدود ٨,٥‌ میلیون کارمند دولتی و بازنشسته دارد که از این میان حدود ٤‌ میلیون کارمند همچنان در ادارات فعالند و به بازنشستگی نرسیده‌اند. اگر این فرض را در نظر بگیریم که هر کارمند نیمی از سرانه مصرف چای خود را در محل کارش مصرف می‌کند، به این ترتیب هر کارمند سالانه ٧٥٠ گرم چای در اداره محل کارش می‌نوشد که به این ترتیب کارمندان دولتی ٣‌ میلیون کیلوگرم یا ٣‌ هزار تن چای در ادارات خود مصرف می‌کنند. به این ترتیب اجرای درخواست وزیر کشاورزی می‌تواند یک بازار ٣ ‌هزار تنی برای چایکاران ایرانی فراهم کند که اگر میزان تولید چای ایران را ١٥ تا ٢٠‌هزار تن آمارهای رسمی در نظر بگیریم، ارزش این بازار تقریبا معادل ٢٠‌ درصد بازار فعلی چایکاران است که رقم قابل توجهی است.

چای ایرانی در ادارات دولتی

وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری درخواست کرد، دستگاه‌های اجرایی اعم از لشگری و کشوری چای مصرفی خود را از کارخانجات تولید کننده داخلی تأمین کنند.

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به دکتر جهانگیری با اشاره به این‌ که چای ایرانی به دلیل استفاده‌ نکردن از سموم شیمیایی سالم‌ترین چای دنیا محسوب می‌شود، تأکید کرده است كه تداوم تولید این محصول که در سال‌های اخیر با حمایت دولت تدبیر و امید از رونق و افزایش قابل توجهی برخوردار بوده است، ضمن حفظ اشتغال و تأمین معیشت کشاورزان می‌تواند بخش مهمی از مصارف مردم عزیز کشور را تأمین کند.

حجتی در ادامه، آمادگی سازمان چای کشور را برای همراهی و مشاوره در زمینه تأمین چای مصرفی دستگاه‌های اجرایی از طریق سندیکای کارخانجات چای‌سازی اعلام کرده است.

سرانه مصرف چای هر ایرانی سالانه ۱.۵ کیلوگرم

بر اساس اعلام سازمان چای سرانه مصرف چاي براي هر ايراني سالانه ١.٥ كيلوگرم است كه مصرف سالانه چاي در ايران با توجه به جمعيت ٨٠‌میلیون نفری کشور چیزی حدود ١١٠ تا ١٢٠هزار تن است. این میزان مصرف ایران را به چهارمین مصرف‌کننده بزرگ چای در جهان تبدیل کرده است.

بر اساس گزارش مارکت ریسرچ بازار بزرگ ایران کمتر از ١٥‌درصد فضای خود را به چای ایرانی اختصاص داده است. در ایران تنها بین ١٥ تا ٢٠‌هزار تن چای تولید می‌شود و بالغ بر ٩٠‌هزار تن چای بازار ایران از طریق قاچاق یا واردات تأمین می‌شود. جالب است بدانید بر اساس آمارهای گمرک تنها حدود ٣٠ تا ٣٥‌هزار تن چای از مبادی رسمی وارد می‌شود. گر چه روزبهان، رئیس سازمان چای اعتقاد دارد كه سالانه ٤٠‌هزار تن چای از طریق قاچاق به مرزهای ایران می‌رسد.

تولید چای شرایط ویژه‌ای می‌طلبد. ایرج هوسمی، رئیس اتحادیه چایکاران کشور در این‌ باره به «شهروند» توضیح می‌دهد: پاییز که شروع می‌شود، چایکاران به باغ‌هایشان می‌روند و چیزی حدود ٧ ماه زمین‌ها و بوته‌های چای را برای باردهی آماده می‌کنند و تازه از ماه اردیبهشت است که برداشت شروع می‌شود و چایکاران به پول می‌رسند. در واقع چایکاران حدود ٧ ماه بدون هیچ درآمدی کار می‌کنند. نبود بودجه و اعتبارات دولتی برای تسویه پول خرید چایکاران گاهی باعث می‌شود این انتظار و ماه‌های بی‌پولی چایکاران بیشتر شود و گاهی تا ١٠ ماه برسد.

این شرایط ویژه کشت چای باعث می‌شود که در کشورهای تولیدکننده حمایت‌های ویژه دولتی برای چایکاران در نظر گرفته شود. این در حالی است که ایران نه‌ تنها حمایت خاصی از چایکاران خود نمی‌کند که انحلال سازمان آنها در دولت گذشته دردسرهای فراوانی برای آنها ایجاد کرد. دردسرهایی که موجب شد دوباره سازمان چای احیا شود اما حضور قدرتمند چای ایرانی در بازار بزرگ ایران حمایت‌های بیشتری می‌طلبد.

تولید چای ایرانی نصف شد

تولید چای ایرانی سال‌ها پیش به ٧٠‌هزار تن می‌رسید و البته مصرف‌کنندگان ایرانی هم با رغبت زیادی چای کشورشان را خریداری می‌کردند اما با شروع جنگ تحمیلی چای ایرانی به دست‌انداز افتاد و سال‌ها بعد سیاستگذاری‌های نادرست در بخش کشاورزی موجب شد تا بازار چای ایران با رقم بزرگی محتاج واردات شود. حالا تولید چای ایرانی به کمتر از نصف رسیده و به گفته ایرج هوسمی، رئیس اتحادیه چایکاران این رقم به زحمت به ٢٥ تا ٣٠‌هزار تن می‌رسد. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که ٢٩ ‌هزار هکتار باغات چای استان گیلان و ٣‌هزار و ٢٠٠ هکتار باغات چای مازندران به تنهایی ١٠٠‌هزار خانواده ایرانی را صاحب شغل کرده است. این در شرایطی است که از اشتغال ایجاد شده در بخش‌های کارگری، فرآوری و توزیع چای ایرانی چشم‌پوشی کنیم.

هوسمی به «شهروند» می‌گوید كه حدود ١٦٠ تا ١٧٠ کارخانه فرآوری چای در کشور وجود دارد که به دلیل نبود برگ سبز چای بسیاری از آنها توجیه اقتصادی کافی ندارد و با رقمی بسیار کمتر از ظرفیت ایجاد‌شده‌شان کار می‌کنند. این کارخانه‌ها تنها در ٦ ماه اول ‌سال و همزمان با برداشت چای فعالند.

چای ایرانی بدون یک گرم سم و اسانس

در چای ایرانی یک گرم هم سم استفاده نمی‌شود. این توضیحی است كه اکثر قریب به اتفاق کارشناسان کشاورزی برای کیفیت چای ایرانی مطرح می‌کنند. ایرج هوسمی به «شهروند» می‌گوید كه بیشتر باغ‌های چای ایران در مجاورت جنگل‌های طبیعی ایجاد شده‌اند. خاک جنگل‌های طبیعی سالیان‌ سال است از غنی‌ترین کود برگ و بقایای جنگلی تغذیه می‌کند. در نتیجه خاک باغ‌های چای ایرانی بسیار غنی و حاصلخیز است. از این گذشته آفتاب درخشان ایران و اقلیم شمال به چای ایرانی خاصیتی می‌دهد که در اصطلاح به آن «گس یا دبش» بودن می‌گوییم. مجموع این ویژگی‌های تولید به چای ایرانی عطر و طعم طبیعی می‌دهد که چای خارجی از آن بی‌نصیب است و تولیدکنندگان خارجی تلاش می‌کنند با اسانس و طعم‌های شیمیایی عطر و رنگ مصنوعی به چایشان ببخشند.

کیفیت بالای چای ایرانی موجب شده است که قیمت مرغوب‌ترین چای ایرانی تا کیلویی ٥٠-٦٠‌ هزار تومان نیز برسد و بنا به اعلام اتحادیه چایکاران ایران چای ایرانی به کشورهای اروپایی نظیر آلمان، انگلیس، سوئد و حتی آمریکا صادر شود. با وجود این ذائقه مصرف‌ کننده ایرانی به چای بی‌کیفیت خارجی عادت کرده است؛ چایی که با طعم‌دهنده‌ها و رنگ‌دهنده‌های مصنوعی پول نفت کشور را از مرزها خارج می‌کند و بیشتر هم به جیب قاچاقچیان می‌ریزد.»

محل تبلیغات

سایت اتومبیل(bama)
برای مشاهده سایت، برروی تصویر زیر کلیک کنید.