مسکن مهر، عاملی برای رکود بازار

هاتف امروز: بر اساس گفته‌های صاحب‌نظران مسکن مهر یکی از علل شیوع رکود بازار مسکن است و مسکن مهری که قرار بود آشیانه‌ای شود برای مردم، مهرش به دل مردم ننشست و ساکنان خود را رنجانده و مسکن مهرنشینان گلایه‌هایی از مسکن مهر دارند.

به گزارش هاتف امروز به نقل ازایسنا، مسکن از جمله ضروریات زندگی هر فرد است که این روزها حال خوشی ندارد و به گفته متخصصان به بیماری رکود مبتلا شده و اشک مردم را درآورده است. بر اساس گفته‌های صاحب‌نظران مسکن مهر یکی از دلایل شیوع این بیماری است و انگار مسکن مهری که قرار بود آشیانه‌ای شود برای مردم، مهرش به دل مردم ننشست و ساکنان خود را رنجانده و مسکن مهرنشینان گلایه‌هایی از مسکن مهر دارند.

گلایه‌هایی چون نبود امکانات مناسب، دوری مسافت برای رسیدن به داخل شهر، نبود مدرسه و مشکلاتی از این قبیل که مهر مسکن مهر را بی‌رنگ کرده و برای جویا شدن از حال مسکن سخنی داشتیم با چند نفر از بنگاه‌داران بیرجند و مسئول بنیاد مسکن استان که در ادامه می‌خوانیم.

بنگاه‌داران نقشی در افزایش قیمت مسکن ندارند

«ضیاء بهزادی»، بنگاه‌دار بیرجندی در گفت‌وگو به ایسنا با اشاره به رکود مسکن در بیرجند گفت: رکود مسکن بر کسی پوشیده نیست و سال‌ها است که در بیرجند وجود دارد اما امسال در زمینه رهن و اجاره اوضاع از سال‌های گذشته بدتر شده است.

وی با اشاره به این‌که مسکن مهر یکی از علل رکود مسکن است، تصریح کرد: بسیاری از مردم مسکن مهر خریداری کردند در حالی که امکانات لازم برای اسکان مردم در این منطقه از شهر در نظر گرفته نشده و این باعث شده که همه افرادی که در این منطقه منزل خریده‌اند به داخل شهر مهاجرت کنند که در نهایت باعث افزایش قیمت اجاره و رهن منازل به‌ویژه در جنوب شهر شده است.

این بنگاه‌دار بیرجندی تصریح کرد: پروژه ساخت مسکن مهر اگر باید طی ۱۰ سال ساخته می‌شد با ورود نیروی کار خارج از استان کمتر از زمان استاندارد ساخته شد که در نتیجه موجب بیکاری نیروی کار استان و ساخت مسکن‌هایی بدون امکانات مناسب شده است.

بهزادی خاطرنشان کرد: قیمت‌ها در شمال و جنوب شهر تفاوت فاحشی دارد، اما رکود مسکن بر قیمت‌های شمال و جنوب شهر تأثیر گذاشته است .

وی افزود: مسئولان تاکنون در این راستا اقدامی نکرده‌اند و دولت باید برای رفع رکود خصوصی‌سازی انجام دهد، چون هم‌اکنون بالاترین قیمت‌های مسکن دست بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفان است و این خود عاملی برای رکود است.

این بنگاه‌دار بیرجندی در خصوص تأثیرگذاری مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی بر برطرف کردن رکود بازار مسکن در خراسان‌جنوبی، گفت: نباید طرح‌ شهرهای بزرگ در خراسان‌جنوبی اجرایی شود، چون مردم خراسان‌جنوبی از ساخت‌وساز آپارتمان استقبال نمی‌کنند و شیوه ساخت و ساز در استان باید تغییر یابد و متناسب با فرهنگ استان شود.

بهزادی اظهار کرد: بیرجند ظرفیت ساخت‌و سازهای بی‌رویه را ندارد و زمانی که در یک کوچه چندین آپارتمان با واحدهای زیاد ساخته می‌شود مشکلاتی از جمله کمبود فضا برای پارک و یا تردد ماشین‌ها به وجود می‌آید که باید کارشناسان مشکلاتی اینچنینی را در ساخت‌وسازهای خود مدنظر قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون خرید ارزان است، اما اجاره‌ها گران است و اجاره‌ها بیش از ارزش واقعی است و مردم این افزایش قیمت را از دید بنگاه‌داران می‌بینند در حالی که قیمت مسکن خارج از دست بنگاه‌داران است.

مسکن مهر مهم‌ترین عامل رکود مسکن است

«محمد آواره» نیز دیگر بنگاه‌دار بیرجندی به ایسنا گفت: هم‌اکنون بازار مسکن در بیرجند راکد است و شمار مسکن مهر بیرجند نسبت به سایر شهرهای کشور بیشتر است که این خود عاملی بر رکود مسکن است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون حدود ۴ – ۵ سال است که شاهد رکود بازار مسکن هستیم اما امسال اجاره مسکن‌ها سرسام‌آور شده و این وضعیت سال‌های پیش در استان نبوده است.

این بنگاه‌دار بیرجندی افزود: بیشتر افرادی که ساکن مهرشهر بوده‌اند، هم‌اکنون به‌علت کمبود امکانات در این منطقه قصد مهاجرت به مناطق دیگر شهر را دارند که به‌علت افزایش قیمت‌ها میسر نیست.

آواره خاطرنشان کرد: افزایش قیمت‌های مسکن دست بنگاه‌دارها نیست بلکه قیمت دست صاحبان املاک است و دولت باید در این زمینه اقدام کند.

وی تصریح کرد: دولت باید صاحبان املاک را شناسایی کند و برای افرادی که چند منزل خالی از سکنه دارند مالیات در نظر بگیرد تا بدین وسیله مجبور به اجاره دادن منازل و در نهایت کنترل رکود بازار مسکن شود.

این بنگاه‌دار بیرجندی با تأکید بر این‌که مسئولان باید به فکر مستأجران باشند، ادامه داد: بیرجند شهری دانشجویی است اما اجاره‌های موجود در حد توان دانشجویان و افراد مستاجر نیست و باید اقدامی جدی در این زمینه انجام شود.

آواره خاطرنشان کرد: روزانه چندین نفر برای اجازه منزل مراجعه می‌کنند اما برخلاف میل باطنی مجبورم پاسخ رد بدهم، چون یا منزلی برای اجاره نیست و یا قیمت‌ها آنقدر بالا است که کسی توان پرداخت اجاره‌ها را ندارد.

مسکن اجتماعی و حمایتی عاملی برای کنترل رکود بازار مسکن است

«حامد دائمی»، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی در خصوص آسیب‌شناسی و علل رکود مسکن به ایسنا گفت: با توجه به گرانی زمین در شهرها حد نصاب تفکیک بسیار بالاست و تراکم نیز کم است که مالک راغب به اجرای ساخت مسکن نمی‌شود.

وی ادامه داد: هزینه‌های بالای بیمه ساختمان(تأمین اجتماعی) و دفاتر اسناد رسمی برای انجام امورات ساختمانی، هزینه‌های بالای صدور پروانه ساختمانی و نظام مهندسی(طراحی-محاسبه-نظارت ساختمان)، اجرای نقشه‌های ساختمانی سنگین و دارای هزینه زیاد، ساخت و سازهای مسکن مهر و خالی از سکنه بودن آن‌ها باعث عدم تمایل افراد به ساخت و ساز شده است.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی، گرانی مصالح ساختمانی و عدم کاهش آن در دوره رکود مسکن، قانون سخت نظام مهندسی و نظام کاردانی در خصوص معرفی چهار نفر مهندس طراح و چهار نفر مهندس ناظر برای اجرای یک ساختمان در حد یک طبقه و روی آوردن به ساخت و ساز غیر مجاز، ساخت و سازهای بی‌رویه و زیاد در یک موقعیت زمانی(شرکت تعاونی‌ها-مسکن مهر) باعث ایجاد وقفه و ثبات چرخه ساخت و ساز به طور دائم شده و نهایتاً به رکود مقطعی مسکن منجر شده است.

دائمی ادامه داد: عدم واگذاری و مشکل تهیه زمین در شهرها توسط اشخاص و نبود زمین دولتی در بعضی ازبرخی روستاها برای واگذاری که در تملک اشخاص(خرده مالک) قرار دارد و سخت‌گیری بانک‌ها برای اخذ ضمانت وام در دریافت تسهیلات مسکن از دیگر مشکلات رکود مسکن است.

وی در خصوص پیشنهادات برای رونق ساخت و ساز گفت: تشویق واحدهای فرسوده یا کم‌دوام و غیرمقاوم از طریق ارایه تسهیلات بهتر و تخفیف هزینه‌های پروانه ساخت و نظام مهندسی تا نسبت به تخریب نوسازی اقدام کنند.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی افزود: تسهیل و ارایه خدمات مناسب‌تر برای متقاضیانی که از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک و روستاها مهاجرت و نسبت به ساخت و ساز اقدام می‌کنند، ارائه تسهیلات کم‌بهره و بلند مدت از محل تسهیلات طرح ویژه برای رونق ساخت و ساز، کاهش یا حذف هزینه‌های بیمه تأمین اجتماعی در ساخت و ساز مسکن از جمله پیشنهادات رفع رکود مسکن است.

دائمی، سبک‌سازی و بهینه‌سازی هزینه‌ها در طراحی و اجرای نقشه‌های ساختمانی، کاهش هزینه‌های دفتر اسناد رسمی(در خصوص وکالت-تعهدنامه و رهن سند) و صدور پروانه و نظام مهندسی، پذیرفتن رهن سند مالکیت زمین مسکونی توسط بانک‌ها به جای ضامن کارمند برای احداث مسکن در شهرها و روستاهای بزرگ که ارزش معاملاتی مسکن بالا است را از دیگر راهکارهای رفع رکود مسکن دانست.

به گفته وی، اجرای ساخت مسکن گروهی(دونفره) در دو طبقه در مناطقی که محدودیت زمین است، استفاده از نیروی انسانی بومی و مشارکت خود متقاضیان در ساخت مسکن برای کاهش هزینه‌های اجرایی جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز و فاقد پروانه، کاهش بروکراسی اداری برای اخذ پروانه ساختمانی و کاهش هزینه‌های شهرداری در اخذ پروانه ساختمانی از دیگر راهکارهای رونق بازار مسکن است.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی افزود: تصویب بخشنامه‌ها از جمله بخشنامه اخیر برای اخذ مالیات بر سود ساخت و ساز از سال ۹۵ در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر در شرایط رکود فعلی بازار زمین و مسکن به کاهش ساخت و ساز و در نتیجه کاهش اشتغال و تولید منجر می‌شود.

دائمی یادآورشد: ارائه مشوق‌های لازم در خصوص رونق بخش ساخت و ساز از جمله تسهیلات کم‌بهره مسکن شهری و روستایی و واگذاری اراضی مناسب دولتی، بررسی و بازنگری در ضوابط تفضیلی شهر بیرجند به لحاظ افزایش تراکم و رونق در بخش مسکن و حمایت و تقویت سازندگان مسکن برای اقشار محروم و کم‌درآمد جامعه منجمله انجمن خیرین مسکن ساز و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از عوامل رونق بازار مسکن است.

محل تبلیغات

سایت اتومبیل(bama)
برای مشاهده سایت، برروی تصویر زیر کلیک کنید.