شعبان‌نژاد:باید با زبان ساده برای کودکان نوشت

افسانه شعبان‌نژاد معتقد است: در تألیف کتاب‌های کودکان باید از زبان ساده و قابل فهم استفاده کرد.

این شاعر کودک و نوجوان در گفت‌وگویی اظهار کرد: باید ببینیم نیاز امروز کودکان و نوجوانان چیست و چه چیزی را دوست دارند تا بر اساس آن به نوشتن کتاب بپردازیم.

او افزود: من برای نوشتن کتاب‌ها با کودکان و نوجوانان همبازی می‌شوم تا نیاز واقعی آنان را درک کنم. این همبازی شدن باعث می‌شود تا نیازها و فکر آنان را شناخته و براساس آن به نگارش کتاب بپردازم.

شعبان‌نژاد درباره ویژگی‌های کتاب‌های کودک و نوجوان بیان کرد: اثر باید ویژگی‌هایی داشته باشد که مخاطب را جذب کند و باعث توجه کودکان و لذت آنان از خواندن آن کتاب شود.

این شاعر و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان با بیان این‌که دایره واژگانی یک خردسال با دایره واژگانی یک بزرگسال تفاوت دارد، اظهار کرد: وظیفه یک هنرمند و نویسنده است که با زبان ساده و قابل فهم صحبت کند.

او همچنین گفت: باید در دنیای کودکان و نوجوانان دنبال سوژه بگردیم و نیاز امروز آنان را در کتاب‌های خود بیان کنیم. در کتاب‌های کودک و نوجوان تنها نباید از شادی سخن گفت بلکه نوجوان باید یاد بگیرد زندگی تنها شادی نیست و بعضی از غم‌ها برای انسان، سازنده است.

شعبان‌نژاد افزود: مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که با این گروه سنی بیشتر در ارتباط هستند، باید معنای غم را به آنان یاد دهند تا بدانند زندگی غم‌هایی نیز دارد که آن‌ها را می‌سازد. مربیان در کانون پرورش فکری باید روحیه انتقادپذیری در کودکان و نوجوانان را بالا ببرند تا در صورت مواجهه با انتقاد، ناراحت و سرخورده نشوند.

این شاعر کودکان و نوجوانان کتابخانه‌های سیار روستایی و شهری کانون را ایده‌ی بسیار خوبی دانست و با بیان اینکه کتابخانه‌های سیار، کتاب را به استقبال کودکان و نوجوانان می‌برند، بیان کرد: کودکانی که از کتاب دور هستند و به آن دسترسی ندارند، نیز به کتاب نیاز دارند.

افسانه شعبان‌نژاد با بیان این‌که راه‌اندازی کتابخانه سیار کار مفید و اثربخشی است، اظهار کرد: حضور کتابخانه‌های سیار روستایی و شهری کانون در مناطق روستایی و عشایری انگیزه خواندن کتاب را در کودکان و نوجوانان ایجاد می‌کند.

او با بیان این‌که در ایران نرخ مطالعه پایین است، گفت: از لحاظ بنیادی باید تغییراتی ایجاد شود تا کتاب و کتاب‌خوانی در کشور ارزش خود را پیدا کند.

محل تبلیغات

سایت اتومبیل(bama)
برای مشاهده سایت، برروی تصویر زیر کلیک کنید.