سال آینده همه مردم یارانه دریافت می‌کنند!؟

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2014-04-12 15:16:34Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

هاتف امروز: سخنگوی دولت اعلام کرد سال آینده مردم دغدغه‌ای نسبت به دریافت یارانه نداشته باشند.

به گزارش هاتف امروز به نقل از ایسنا، محمد باقر نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا تا پایان سال رفع حصر انجام می‌شود؟ اظهار کرد: آرزو می‌کنیم این اتفاق هرچه زودتر بیفتد مخصوصا اینکه به خاطر اتفاقی که برای خانواده این عزیزان پیش آمد، حصر برطرف شود.آرزوی ما این است که وحدت و صمیمت ملی بین همه پیش بیاید.

وی افزود: ان‌شاالله زمان همه چیز را حل می‌کند و زمان خیلی چیزها را نشان می‌دهد. مثل همین اتفاقی که من با یک جمله از کنار آن گذشتم. (اشاره نوبخت به واکنشش نسبت به سوالی در مورد نامه احمدی‌نژاد به رهبری بود). برای برخی دوستان و عزیزان هم که کج روی کرده و اقداماتی انجام می‌دهند که خودشان و نظام را به دردسر می اندازند، آرزو می‌کنم آن‌ها هم منافع ملی را تشخیص دهند. ما دشمن زیاد داریم و نباید در داخل به جان هم بیفتیم امیدواریم حصر هرچه زودتر به پایان برسد.

وی همچنین درپاسخ به پرسشی درباره واکنش دولت به نامه احمدی نژاد به رهبری گفت: این حرف وجاهت قانونی ندارد و در حدی نیست که وقتی از این جلسه درباره این حرف‌ها اختصاص یابد.

وی همچنین با اشاره به ویژگی‌های بودجه ۹۷ گفت: بهره‌گیری از روش بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد دستگاه‌ها، تعیین بودجه حداقل ۳۴۰ ردیف و دستگاه براساس قیمت تمام شده، واگذاری اختیارات ملی به استان‌ها، شفاف شدن ردیف‌های متفرقه، مورد تاکید قرار گرفتن اولویت‌های برنامه ششم در بودجه، مدنظر قرار دادن سیاست کاهش فقر مطلق، برخی از این ویژگی‌هاست.

وی ادامه داد: مجلس با اصلاح روش پرداخت یارانه‌ نقدی و غیرنقدی آن طور که مدنظر دولت بود موافقت نکرد اما دست دولت را باز گذاشت که اگر دولت خواست  اصلاحی در آن انجام دهد یا با همین روش موجود پرداخت یارانه‌ها را ادامه دهد. البته تصمیم دولت هم این است که عموم مردم یارانه دریافت کنند مگر احراز شود که کسی پردرآمد یا ثروتمند است که مجلس هم در این زمینه با دولت همکاری کرد و ما این روش را برای سال آینده ادامه می دهیم و افراد دغدغه‌ای برای قطع یارانه خود نداشته باشند.

سخنگوی دولت با بیان این‌که« ۷ هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق اختصاص داده‌ایم» خاطر نشان کرد: برنامه ما ایجاد بیش از یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی است که برای این هدف ۱۲ برنامه در نظر گرفته‌ایم و قرار است در حد ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای دستیابی به این هدف سرمایه‌گذاری شود. ایجاد اشتغال با برنامه هایی از قبیل احیای بافت فرسوده، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی در شهر و ۵۰ هزار واحد در روستا و سایر برنامه‌ها انجام شود .

وی ادامه داد: برنامه ما این است طرحهای عمرانی نیمه تمام را تاجایی که می‌توانیم واگذار کنیم و هرچه را نمی توانیمف از طریق شراکت با بخش غیردولتی عمل کنیم. مدل تعریف شده‌ای در بودجه تعریف شده و ۱۲۶ هزار میلیارد تومان در این زمینه در نظر گرفته شده است.

نوبخت در مورد نرخ تورم در ماه بهمن گفت: این رقم در حد ۸٫۳ درصد است. همچنین در شش ماهه اول سال نسبت به شش ماه اول سال گذشته ۶ درصد رشد اقتصادی داشته‌ایم. در پاییز ۹۶ ، ۹۷۱ هزار و ۶۸۰ نفر وارد بازار کار شده و جویای کار بودند که ۹۵۷ هزار و ۷۵۱ نفر شغل پیدا کردند.

وی با اشاره به این‌که « هنوز ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار داریم،» اعلام کرد: نرخ بیکار ی در پاییز ۹۵، ۱۲٫۳ درصد بوده که این نرخ در پاییز امسال به ۱۱٫۹ درصد رسیده است نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز از ۱۹٫۵ درصد در پاییز ۹۵ به ۱۸٫۶ درصد در پاییز امسال رسیده است. همچنین نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله از ۳۰٫۴ درصد در پاییز ۹۵ به ۲۸٫۴ درصد در پاییز ۹۶ رسیده است.

وی هچنین گفت: در ۹ ماهه اول امسال ۸۳۶ هزار نفر جمعیت فعال بودند که ۸۱۹ هزار نفر توانستند شغل پیدا کنند. بنابراین نرخ بیکاری ۹ ماه اول امسال ۱۲٫۱ درصد است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه از ۱۵ اسفند پرداخت حقوقها را آغاز کرده و سروقت می دهیم، اظهار کرد: یارانه خانواده ها هم راس ۲۶ هر ماه پرداخت می شود. تا پایان سال نیز کل یارانه سازمان بهزیستی را ینز پرداخت می کنیم.

وی اعلام کرد:۴۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای مرحله سوم طرحهای عمرانی در همین روزها تخصیص می دهیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه های دولت برای حل مشکل کارگران نیز بیان کرد: یکی از آفات برخی واگذاری ها به بخش خصوصی این بودکه این واگذاری ها خوب انجام نشد، خیلی از این بنگاه‌ها دولتی نیستند اما ما موظفیم این مشکلات را حل کنیم.

نوبخت همچنین در مورد اظهارات ترامپ درباره خروج از برجام و مواضع ایران در این زمینه عنوان کرد: او دم‌دمی مزاج و تازه کار است، اما مواضع دولت با صراحت بیان شده است که اگر منافع ملی ما تامین نشود یک لحظه هم دربرجام نمی مانیم. این موضع موضع کل نظام بوده و بسیار قاطع است. اروپا هم همواره ابراز امیدواری می کند که کاستی‌های امریکا را در این زمینه برطرف می کند.

سخنگوی دولت در خصوص همراهی انگلیس با آمریکا در شورای امنیت برای تصویب قطعنامه علیه ایران به بهانه موضوع یمن، گفت: انگلیس همیشه با آمریکا همراه بوده است، البته یکی از موفقیت‌های برجام این بود که بین یاران جانی اختلاف انداخت.و برجام توانست یکپارچگی اروپا و آمریکا را از بین ببرد ما همان مواضع منطقی، مستقل و حق طلبانه طول ۴۰ سال گذشته خود را ادامه می دهیم و ملت ایران در این زمینه پیروز است.

خبرنگاری از نوبخت پرسید، که برخی رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند امریکا اصل برجام را پذیرفته اما سه شرط برای ادامه آن گذاشته و اروپا هم با آمریکا همراهی می کند موضع دولت در این‌باره چیست که وی در پاسخ اعلام کرد: برجام همینی است که الان هست؛ نه یک کلمه بالاتر نه پایین‌تر ما به تعهدات خود در برجام پایبند هستیم. البته ممکن است اروپا در سایر مسائل نظرات دیگری داشته باشد و سیاستش با ما متفاوت باشد.به طور مثال به بهانه موضوع کذب تحویل سلاح به ارتش یمن، جلسه می گذارند در حالی که عربستان با همین سلاح‌های غربی در یمن جنایت و کودک‌کشی می کند. این مواضع قابل تمسخر است زیرا آشکارا حق را نادیده می‌گیرند. تصمیم ما درباره برجام کاملا مشخص است.

سخنگوی دولت درباره سفر روز چهارشنبه(فردا) رئیس‌جمهور به استان هرمزگان بیان کرد: در سفر سال ۹۲ رئیس‌جمهور به استان هرمزگان، ۳۲۶ میلیارد تومان برای ۲۹ طرح و پروژه در نظر گرفته شده است که البته بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان ما برای این پروژه‌ها کمک کردیم که در سفر فردا رئیس‌جمهور این ارقام را اعلام خواهد کرد.

نوبخت در باره سیاست دولت نسبت به بیمه سلامت و نحوه پرداخت تعهدات خود اعلام کرد: در سال ۹۶، ۱۰ هزار میلیارد تومان برای بیمه سلامت گذاشتیم که این رقم سال قبل آن ۵ هزار میلیارد تومان بود. تاکنون حدود ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به بیمه سلامت پرداخت کرده‌ایم و تا پایان سال تمام تعهدات خود را پرداخت می کنیم. با داروخانه‌ها نیز تا شهریور و مهر تسویه کرده‌ایم و آنها پول خود را گرفته اند. دولت خود را موظف می کند که مشکلات بیمه سلامت را رفع کند. ما حتی ده درصد بیشتر از تعهدات خود به این طرح کمک می کنیم.

نوبخت همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا سیاست کشور در زمینه رقابت با ورزشکاران رژیم صهیونیستی تغییر خواهد کرد، گفت: شاید نیاز باشد بازبینی مجددی در سیاست‌های خود در هر موردی داشته باشیم، اما الان هیچ سیاست متفاوت از گذشته نیست، ولی اگر سیاست جدیدی اتخاذ شود، حتما آن را اعلام می کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که دولت چه حمایتی از آموزش و پرورش برای حل مشکلاتش دارد، اظهار کرد: تا الان از سوی وزیر آموزش و پرورش مشکلی به دولت ارائه نشده و بر اساس آن مصوبه‌ای داشته باشیم که اگر این مشکلات طرح شود ما از مواضع منطقی آموزش و پرورش در چارچوب قانون حمایت خواهیم کرد.

وی همچنین خبر داد: همه ارقام مربوط به معلمان حق‌التدریسی قبل از پایان امسال پرداخت می‌شود.

خبرنگاری با اشاره به مواضع معاون اول مبنی بر لزوم گفت‌وگوی دولت با نخبگان از نوبخت پرسید که در این راستا چه مشکلاتی وجود دارد که وی در پاسخ بیان کرد:‌ من صحبت‌های آقای جهانگیری را نشنیدم اما می‌دانم وی همیشه صحبت‌های سنجیده داشته و با دقت و پختگی سخن می‌گوید. البته هدف اظهارات ایشان را نمی‌دانم اما دولت همیشه تلاش می‌کند با جامعه نخبگی ارتباط داشته باشد. رییس‌جمهور هم در سفر استانی هم حتما جلسه‌ای با نخبگان دارند و نظرات آنها را بیان می‌کنند. ما هم به نظرات آنها توجه داریم زیرا این به نفع ماست البته گاهی عملیاتی کردن نظرات نخبگان به بسترسازی نیاز دارد که ما تلاش می‌کنیم این بسترسازی را فراهم کنیم.

نوبخت همچنین در مورد لزوم گفت‌وگوی ملی خاطرنشان کرد: گفت‌وگوی ملی مورد تایید دولت است و در مسیر اجرای منشور حقوق شهروندی کاملا قابل دفاع است و ما تلاش می‌کنیم سازوکارهای آن را فراهم کرده و آن را هدفمند و نظام‌مند کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که موضع دولت درباره اعاده اموال نامشروع مسئولان چیست، تصریح کرد: ما حتما موافق این طرحیم و قطعا با آن مخالفت نمی‌کنیم البته حرف‌های کارشناسی خود را بیان می‌کنیم.  اعضای دولت در روزهای نخست دولت لیست اموال خود و خانواده‌های شان  را به رییس قوه قضاییه تحویل می‌دهند. البته کسانی مثل من  که در دولت دوازدهم هم حضور داریم باید اموال خود را ارائه کنیم تا افزایش پیش از حد نداشته باشد. ما از این طرح استقبال می‌کنیم و به قانون هم در این زمینه نیاز نداریم.

خبرنگاری با اشاره به اظهارات معاون اشتغال وزارت کار مبنی بر اینکه دولت یک ریال هم به طرح کارورزی پرداخت نکرده است، این سوال را مطرح کرد که آیا این اظهارنظر حقیقت دارد که سخنگوی دولت در پاسخ گفت: کل ۱٫۵ میلیارد دلاری که از صندوق توسعه ملی و پنج هزار میلیارد تومانی که از بانک‌ها گرفته‌ایم در اختیار وزارت تعاون و کار است و ۱۰۰ میلیارد تومان هم برای طرح کارورزی به این وزارتخانه دادیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بودجه امسال به دلیل عدم وصول مالیات با کسری مواجه شده است؟ اظهار کرد: تاکنون به حدود ۹۳ درصد از آنچه با سازمان مالیات توافق کرده‌ایم دست یافته‌ایم و دستگاه مالیاتی کار خود را به درستی انجام می‌دهد و در این زمینه کسری نداریم.

نوبخت همچنین خبر داد امروز جلسه مجمع تشخیص مصلحت برای تطبیق بودجه با سیاست‌های کلی نظام برگزار شده است.

سخنگوی دولت در رابطه با اقدامات دولت برای ترمیم حقوق بازنشستگان نیز گفت: در سال جاری سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفته بودیم که در سال آینده هم همین رقم مقرر شده است. ما در تلاشیم در یک دوره پنج ساله هم‌طرازی و متناسب‌سازی را به صورت کامل انجام دهیم.

نوبخت در مورد نوسانات قیمت ارز و برنامه دولت برای کنترل نرخ آن، گفت: سیاست دولت این نیست که پول ملی تضعیف شود. این یک حرف غیرواقعی، انتزاعی، کذب و نادرست است که دولت خواهان این است که نرخ دلار بالا برود تا پولی به دست آورد. سیاست ما مهار تورم است که به ثبات نرخ ارز نیاز دارد. اکنون همه باور کرده‌اند که دولت خواهان افزایش قیمت ارز نیست.

وی با اشاره به اینکه امسال از طریق فروش نفت ۴۶ میلیارد دلار و از طریق صادرات غیرنفتی حدود ۴۱ میلیارد دلار ارز به دست آورده‌ایم، خاطرنشان کرد: در مجموع تا پایان سال مجموعه صادرات ما بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار می‌شود. در مقابل حدود ۴۶ میلیارد دلار واردات کالا داشته‌ایم و ۱۰ میلیارد دلار هم از طریق مسافران ارز از کشور خارج شده است بنابراین نسبت عرضه و تقاضای ارز متعادل بوده و حتی عرضه ارز بیش از تقاضای آن بوده است و تراز ارزی ما مثبت است.

نوبخت تاکید کرد: اما اگر قرار باشد هر کسی بخواهد برای حفظ قدرت مالی‌اش، ریالی را به دلار تبدیل کند اگر به خزانه آمریکا هم متصل شویم دچار مشکل خواهیم شد. در واقع باید جایی نگران باشیم که بخواهیم ریال را به دلار تبدیل کنیم و این مساله نرخ ارز را افزایش می‌دهد البته دلال‌ها هم از این وضعیت خوششان می‌آید بنابراین اقدام بانک مرکزی برای مقابله با دلال‌ها سنجیده و درست بود. ما با سوداگران برخورد می‌کنیم اما نمی‌توانیم با کسی که می‌خواهد ریال را به دلار تبدیل کند امنیتی برخورد کنیم. بازار ارز بازار پرریسکی است و از نظر دولت هم امنیتی است زیرا بحث پول ملی ما آنجا مطرح است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه دولت حاضر شد نرخ سود سپرده‌گذاری را ۲۰ درصد قرار دهد تا افراد بدون ریسک در بانک‌ها سرمایه‌گذاری کنند، اظهار کرد: از سویی دولت هم حاضر شد طلا بفروشد تا پول افراد حفظ شود. دولت با تمام قدرت از منطق خود برای تقویت پول ملی دفاع می‌کند. ما حساب مردم را با یک عده دلال جدا کرده‌ایم. بانک مرکزی هم سیاست سنجیده‌ای در پیش گرفت و دولت هم به آن کمک کرد. ما بر تقویت پول ملی تاکید داریم و کل دولت پشتیبان این طرح است. حتی حاضریم بانک مرکزی سود کمتری داشته باشد اما پول ملی تقویت شود.

وی در پاسخ به این پرسش که سود مردم برای ۲۰ درصد با قیمت روز ارز محاسبه می‌شود، تصریح کرد: این ۲۰ درصد که ثابت است و یک بخشی از سود هم مبتنی بر ارز است و آن وقت ما چهار درصد ارز را به مردم می‌دهیم یعنی هر وقت مردم بخواهند ارز را از ما بگیرند ما ریال به او می‌دهیم، به قیمت آن روز می‌دهیم که معدل یک هفته گذشته را در نظر می‌گیریم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما همچنین تصمیم گرفتیم که اوراق مشارکت را با سود ۲۰ درصد به علاوه پنج درصد ارائه کنیم، خاطرنشان کرد: وقتی اوراق بانک مرکزی تمام شود از شنبه سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد اوراق را عرضه می‌کنند و ما این پول را جمع کرده و طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای خرج می‌کنیم.

نوبخت درباره افزایش قیمت برخی کالاها به بهانه افزایش نرخ ارز، تصریح کرد: افزایش قیمت‌ها به این دلیل مورد تایید ما نیست زیرا اگر امروز ارز ۱۰ درصد افزایش یابد، نباید قیمت کالای انبارها افزایش یابد. این سوداگری و گران‌فروشی است البته کسبه ما افراد شریفی هستند ولی ما با افزایش قیمت‌ها به این دلیل برخورد خواهیم کرد.

وی همچنین درباره مدت برقراری سود ۲۰ درصد سپرده‌ها، بیان کرد: سیاست بانک مرکزی بر اساس شرایط و اقتضائات انجام می‌شود. افزایش سود سپرده موقتی و دو هفته‌ای است. ما برای سال آینده می‌خواهیم ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال سرمایه‌گذاری کنیم بنابراین معتقدیم باید سرمایه برای سرمایه‌گذاران ارزان باشد. دولت علاقه‌مند است چرخ سرمایه‌گذاری روان باشد و اگر افزایش نرخ تسهیلات باعث کندی سرمایه‌گذاری شود، می‌توانیم آن را جبران کنیم. اگر نرخ تسهیلات بالا برود ما کمک می‌کنیم و نمی‌گذاریم پول ملی تضعیف شود.

نوبخت در پاسخ به اینکه آیا دولت با طراحان سوال از رییس‌جمهور گفت‌وگویی داشته است؟ خاطرنشان کرد: سوال کردن حق نمایندگان است که در هیچ دوره‌ای مثل اکنون اینگونه سوال انجام نشده است. دولت می‌تواند پاسخ سوالات را بدهد و ما هم آماده جواب دادن هستیم. نمایندگان دولت از جمله رییس بانک مرکزی، معاون امور اقتصادی رییس‌جمهور و وزیر اقتصاد در کمیسیون مربوطه مجلس حضور یافتند و به سوالات پاسخ دادند اما این سوال مطرح می‌شود که چرا رکود وجود دارد که جواب رییس‌جمهور هم این است که رشد اقتصادی منفی را ما چند فصل است که مثبت کرده و در یک مقطع هم آن را دو رقمی کردیم. این چه سوالی است مطرح می‌شود؟

وی در پایان گفت: یا در رابطه با موسسات مالی سوال می‌شود که آیا انتظار این است که رییس‌جمهور بگوید این موسسات مالی در دوره قبل از دولت یازدهم به وجود آمده و رییس‌جمهور بیاید ریشه آنها را مطرح کند، اینکه سوال نمی‌خواهد و با تحقیق و تفحص به راحتی قابل تشخیص است.

محل تبلیغات

سایت اتومبیل(bama)
برای مشاهده سایت، برروی تصویر زیر کلیک کنید.