گوترش: جنگ سرد بازگشته‌ است

هاتف امروز: دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه‌ای که امروز (دوشنبه) از شبکه تلویزیونی SVT سوئد پخش شد، اظهار کرد، این سازمان به ویژه با وجود عدم توافق در میان اعضای شورای امنیت، در حل بحران سوریه ناتوان است.

به گزارش هاتف امروز، ‌به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در این مصاحبه از آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل سوال شد که پیامش به مردم سوریه که کشورشان طی هفت سال بر اثر جنگ ویران شده و اعتماد خود را نسبت به سازمان ملل از دست داده‌اند، چیست؟

او در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: سازمان ملل نهادی نیست که بتواند این مشکل را حل کند. کاملا ساده‌انگارانه است که فکر کنیم سازمان ملل می‌تواند جادو کند و مشکلات سوریه را حل کند، به ویژه با وجود اختلاف نظری که در این خصوص در شورای امنیت وجود دارد.

وضعیت سوریه با مطرح شدن ادعای استفاده از سلاح‌های شیمیایی در حمله به دوما در روز ۷ آوریل وخیم‌تر شد. به دنبال این ادعا، فرانسه،‌ انگلیس و آمریکا، حمله‌ای موشکی را علیه دمشق صورت دادند و طی آن با شلیک بیش‌از ۱۰۰ موشک، اهدافی را که به گفته آنان پایگاه‌های سلاح‌های شیمیاییی دولت سوریه بود، بمباران کردند.

مسئولان سوریه این ادعاها را تکذیب کردند. سوریه نیز در واکنش به این اقدام از جانب غرب، حمله صورت گرفته را محکوم کرد و گفت، مطرح کردن ادعای استفاده از سلاح‌های شیمیایی از جانب دولت سوریه برای انداختن تقصیرها به گردن دمشق و توجیه خشونت‌های بیشتر علیه سوریه صورت گرفته است.

هیئت حقیقت یاب سازمان منع تسلیحات شیمیایی هم‌اکنون به سوریه اعزام شده‌ تا در خصوص حمله شیمیایی به دوما تحقیق کنند.

این اختلاف نظر در شورای امنیت در رابطه با سوریه، با عدم پذیرش پیش‌نویس روسی و یا آمریکایی قطعنامه این شورا در خصوص ادعای حمله شیمیایی به دوما پدید آمد.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه سخنانش تصریح کرد، وضعیت فعلی سوریه نشان‌گر آن است که “جنگ سرد بازگشته است”. با این وجود در حال حاضر بر خلاف دوران جنگ سرد، دو بلوک کنترل شده مشابه و مکانیسمی برای کنترل این شرایط در دست نداریم.

گوترش در این باره گفت: فکر می‌کنم اکنون جهان به روشنی متوجه بازگشت جنگ سرد شده است. اما تفاوتی میان جنگ سرد در گذشته و چیزی که امروز شاهد آن هستیم وجود دارد. نخست آن که آمریکا و روسیه همچون دوران گذشته، همه کشورها را کنترل نمی‌کنند. اکنون ما با تعدادی از کشورها مواجهیم که در این منطقه بسیار فعال هستند؛ ترکیه، ایران، عربستان و سایر کشورها. واضح است که دیگر تنها دو بلوک وجود ندارد. تفاوت دوم نیز این است که طی سال‌های جنگ سرد، مکانیسم گفت‌وگو، کنترل و ارتباط وجود داشت تا هر زمان که احتمال درگیری به وجود آمد، مسائل از کنترل خارج نشوند. این مکانیسم‌ها امروز وجود ندارند.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: به همین دلیل وضعیت به وجود آمده بسیار خطرناک بود و از آرام شدن مسائل خوشحالم. امیدوارم در آینده دست یافتن به اتفاق نظری ممکن شود تا وضعیتی که هفته گذشته آن را شاهد بودیم تکرار نشود.

محل تبلیغات

سایت اتومبیل(bama)
برای مشاهده سایت، برروی تصویر زیر کلیک کنید.