گنج مارکار؛ را می شناسید؟

هاتف امروز: گنج مارکار که به گفته مردم یزد در زیر برج ساعت مارکار وجود دارد، در واقع دفینه‌‏ای است که بنا بر اسناد موجود در قالب برخی محتویات در درون شیشه‌ای در زیر این بنای دفن شده است.

به گزارش هاتف امروز، براساس مندرجات کتاب «اسناد رسمی زرتشتیان» چیزی تحت عنوان «گنج مارکار» وجود ندارد در حالی‌که از این گنج سخنان زیادی بر سر زبان ‎هاست و برخی معتقدند که «پشوتن جی دوسابایی مارکار» موسس این بنا، مقدار زیادی سکه طلا در زیر بنای این برج دفن کرده است.

در این کتاب آمده است؛ «هفدهم آبان ماه سال ۱۳۱۸ جلسه‌‏ای از کفالت فرمانداری، ریاست شهرداری با ریاست فرهنگ و مدیر بنگاه‏ های مارکار در اداره فرمانداری وقت تشکیل شد و اشیایی که قرار بود در شیشه محتوی تاریخچه بنای ساختمان ساعت فردوسی که همان ساعت مارکار کنونی است، گذاشته شود.

طبق قرار محتوی این دفینه ثبت شد و دفینه در شیشه‌‏‏ای مهر و لاک شده به مدیر بنگاه‏‏‌های مارکار تحویل داده شد و بنا بر خواسته بنیانگذار آن در قسمت زیرین آن به یادگار دفن شد.»

براساس این کتاب، محتوی این دفینه شامل یک نسخه روزنامه ایران مورخه دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۱۸ که آیین گشایش دوره ۱۲ قانونگذاری مجلس شورای ملی مطلع آن بود، دو برگ روزنامه اطلاعات با مقدمه نخستین مسابقات قهرمانی کشور، روزنامه محلی شیرکوه مورخه ۱۴ آبان ۱۳۱۸ و چندین تمبر با ارزش آن زمان بود.

البته چندین سکه طلا و نقره مربوط به دوران حکومت پهلوی و نوار سه رنگ به علامت پرچم ایران نیز از دیگر محتویات این دفینه است که در کتاب اسناد ملی زرتشتیان به آن اشاره شده است. برخی بر این باور هستند که بنای برج ساعت مارکار یزد در مرکزیت جغرافیایی کشورمان قرار دارد.

محل تبلیغات

سایت اتومبیل(bama)
برای مشاهده سایت، برروی تصویر زیر کلیک کنید.