نرخ کرایه کامیون‌ها به تن‌ ـ‌ کیلومتر تغییر یافت

هاتف امروز: صبح امروز (شنبه) ‌ شورای عالی ترابری کشور در دویست و نهمین جلسه خود پیشنهاد سازمان راهداری برای تعیین نرخ کرایه حمل و نقل جاده ای کشور به تن‌ ـ کیلومتر را رسما تصویب کرد.

به‌ گزارش هاتف امروز، این طرح که پس از اعتراضات خردادماه سال جاری از سوی رانندگان وارد برنامه‌های سازمان راهداری شد و مسئولان این سازمان پس از چند ماه بررسی سرانجام کلیات آن را لحاظ کردند، با تصویب شورای عالی ترابری کشور رسما نهایی شده و به مرحله اجرا خواهد رسید.

در این جلسه اعضای این شورا  طرح توجیهی سازمان راهداری را تایید کرده و به ‌این‌ ترتیب یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های  رانندگان در طول ماه‌های گذشته را وارد فاز اجرایی کردند.

سازمان راهداری در تشریح  چگونگی اجرای این شیوه جدید محاسبه  اعلام کرده که در چارچوب محاسبه کرایه بر اساس تن ــ کیلومتر هزینه‌ها به دو بخش مجزا تقسیم شده است. بر این اساس  هزینه‌هایی مانند بیمه بدنه، بیمه شخص ثالث، عوارض سالانه خودرو، دستمزد راننده و کمک راننده، بیمه آنها و موارد این چنینی جزو هزینه‌های ثابت به شمار می‌روند و مسائلی مانند  تعمیر و نگه داری خودرو، هزینه لاستیک، هزینه سوخت و عوارض آزادراهی به عنوان هزینه‌های متغییر در نظر گرفته شده است.

در این شیوه جدایی از نرخ هزینه‌های ثابت  که متناسب با هر خودرو در نظر گرفته شده است، هزینه‌های متغییر نیز در رابطه با  مسائل جزئی دیگری که در حمل و نقل  وجود دارد در نظر گرفته می‌شود و در این چارچوب نرخ نهایی بر اساس جابه جایی هر یک تن در هر یک کیلومتر اجرایی می‌شود.

سازمان راهداری پیش‌بینی کرده است که بر این اساس احتمالا نرخ کرایه در قیاس با روش های قبلی محاسبه افزایشی نسبی پیدا خواهد کرد. در طرح جدید خودروهای سنگین به هفت کلاس مختلف تقسیم بندی شده و به نسبت شرایطی که بار دارند، محموله‌ها نیز در هفت مدل مختلف تقسیم بندی خواهند شد که نرخ هر یک از آنها متفاوت می‌شود.

داریوش امانی، معاون سازمان راهداری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این که پیش‌بینی می‌شد با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته در جلسه امروز شورای عالی ترابری کشور موضوع تغییر نحوه محاسبه  کرایه حمل بار به مرحله نهایی برسد، اظهار کرد: خوشبختانه سازمان راهداری توانست  در کوتاه‌ترین زمان ممکن دغدغه‌ رانندگان برای تغییر نحوه محاسبه  نرخ حمل بار را  اجرایی کند و این مساله به ما  کمک کرد که طرح توجیهی لازم برای بهبود شرایط کامیون داران را نهایی کنیم.

به گفته وی، در کنار اجرایی شدن طرح  نرخ کرایه بر اساس تن ــ کیلومتر مسائل دیگر  مانند برنامه‌ریزی برای کاهش  نرخ لوازم یدکی مهم مانند لاستیک نیز همچنان ادامه‌ دارد و با برنامه‌ریزی که وزارت صمت در دستور کار قرار داده این امید وجود دارد که نرخ نهایی این کالاها  به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند.

معاون سازمان راهداری  با بیان این که در ماه‌های گذشته یکی از اصلی ترین برنامه‌های   در نظر گرفته شده از سوی سازمان راهداری تلاش برای بهبود شرایط رانندگان کامیون بوده است، تشریح کرد: مسائلی مانند افزایش نرخ کرایه، بهبود شرایط بیمه و در نظر گرفتن بیمه تکمیلی برای رانندگان و همسرانشان بخشی از این برنامه‌ها  بوده که امیدواریم با اجرایی شدن آنها رانندگان زحمتکش کشور بتوانند با دغدغه‌ کمتری نسبت به جابه جایی بار در نقاط مختلف ایران فعالیت کنند.

محل تبلیغات

سایت اتومبیل(bama)
برای مشاهده سایت، برروی تصویر زیر کلیک کنید.