مطابق با مفاد این تفاهم‌نامه نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری احیا خواهد شد. طبق تفاهم انجام شده و با موافقت اعضای این نهاد، امیر فرجامی به‌عنوان رئیس نهاد نظارت بر طرح‌های توسعه شهری انتخاب شد. فرجامی طی سال‌های ۸۴ تا ۸۸ به‌عنوان معاون شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در وزارت مسکن وقت حضور داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی هاتف امروز، جزئیات موافقت‌نامه ایجاد نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری با توجه به پیشنهاد ۱۹ آبان شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و تکلیف برنامه پنج ساله سوم شهرداری درخصوص احیای نهاد مذکور در شش ماده اعلام شد. این موافقت‌نامه با هدف راهبری، پایش و مستندسازی مستمر تحولات کالبدی، فضایی و عملکردی شهر تهران، ایجاد زمینه حضور صاحب‌نظران و متخصصان شهرسازی در فرآیند فوق و همچنین به وجود آوردن امکانات دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات شهری و شهرسازی به دنبال تفاهم‌های قبلی به امضا طرفین رسید. این نهاد پس از تشکیل ۱۱ وظیفه اصلی که مهم‌ترین آن نظارت بر روند اجرا و تحقق طرح تفصیلی است، بر عهده دارد. وظایفی همچون هدایت و راهبری تحولات فضایی، کالبدی و عملکردی شهر تهران در چارچوب طرح جامع مصوب شهر تهران، پایش دائمی و نظارت بر تحقق طرح‌های جامع، تفصیلی، موضوعی و موضعی، بازنگری و پیشنهاد اصلاحات موردنیاز طرح جامع و تفصیلی شهر تهران و هدایت و راهبری تهیه طرح‌های موضوعی و موضعی مصوب سند طرح جامع شهر تهران مهم‌ترین این وظایف هستند. در عین حال همکاری با سایر دستگاه‌های تهیه‌کننده طرح‌های موضوعی و موضعی و پیگیری تصویب و اجرای آن در مراجع ذی‌ربط، هماهنگی میان بخشی دستگاه‌های ستادی و اجرایی ذی‌ربط در راستای تحقق طرح جامع شهر تهران، مشاوره درخصوص موارد درخواست شده توسط شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های ذی مدخل در تهیه و اجرای طرح‌های توسعه شهری تهران و زمینه‌سازی برای دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات و طرح‌های توسعه شهرسی از طریق تشکیل بانک اطلاعات یکپارچه طرح‌ها و انتشار آمار و اطلاعات از دیگر ماموریت‌های نهاد دیده‌بان بر اجرای طرح‌های توسعه شهری است که طی سال‌های گذشته مورد غفلت واقع شده بود. تهیه و تنظیم پیش‌نویس لوایح، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های موردنیاز با همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی مرتبط و شورای اسلامی شهر تهران برای ارائه به مراجع ذی‌صلاح از جمله شورای عالی استان‌ها و شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و پیگیری مراحل تصویب و تایید آنها، انجام مطالعات و تهیه طرح‌های لازم در جهت پیشبرد اهداف و ماموریت‌های نهاد و تنظیم گزارش‌های ادواری در ارتباط با روند پیشرفت و تحقق طرح‌های توسعه شهری و چالش‌های فراروی آن نیز بر عهده این نهاد است.

این گزارش حاکی است که ارکان نهاد شامل شورای عالی، رئیس و شورای تخصص هستند. اعضای شورای عالی نهاد متشکل از وزیر راه و شهرسازی به‌عنوان رئیس شورا، رئیس شورای اسلامی شهر و شهردار تهران هستند. همچنین شورای تخصصی نهاد نیز متشکل از معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، رئیس نهاد و پنج نفر از صاحب‌نظران و متخصصان در امور شهری با پیشنهاد اعضای حقوقی شورای تخصصی و تصویب شورای عالی نهاد هستند. مطابق با مفاد تفاهم انجام شده، تامین اعتبار مالی موردنیاز جهت فعالیت‌های جاری نهاد، تامین اعتبار برای انجام مطالعات بازنگری بخش‌های مرتبط با طرح تفصیلی و سطوح پایین‌تر و تامین اعتبار برای انجام مطالعات یا اقداماتی که به سفارش شهرداری یا شورای شهر توسط نهاد انجام می‌گیرد از جمله وظایف مدیریت شهری در این نهاد است. این گزارش حاکی است که اعتبار موافقت‌نامه تا پایان ۱۴۰۴ (افق طرح جامع تهران) است که با توافق طرفین قابل تمدید است.