نکاتی درباره سخت و زیان‌آوربودن شغل خبرنگاری

هاتف امروز:مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تنها خبرنگاران میدانی و حوادث مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور می شوند؟ گفت: “خبرنگاری”، فارغ از سرویس‌های خبری که خبرنگاران در آن مشغول به کار هستند، جزو مشاغل ۱۲ گانه گروه “ب” مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌شود.

ناهید حیدری در گفت‌وگویی، با بیان اینکه مشاغلی سخت و زیان‌آور هستند که عوامل فیزیکی و شیمیایی ناشی از آن روی سلامت جسمی و روحی افراد اثر بگذارد اظهار کرد: اشتغال بیمه شده در چنین مشاغلی، سبب می‌شود که صدماتی به جسم و روح وی وارد شود.

وی افزود: دو گروه شغلی “الف” و “ب” داریم. در گروه “الف”، مشاغلی قرار دارند که می‌توان با بکار بردن یکسری تمهیدات، صفت سخت و زیان آور بودن را از آن گرفت. به عنوان مثال می توان آلودگی صوتی در کارگاه‌ها را کاهش داد.

مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران با اشاره به اینکه اما از برخی مشاغل نمی‌توان صفت سخت و زیان آوری را برداشت، زیرا آن شغل ماهیتاً و به طور ذاتی سخت و زیان آور است گفت: از جمله مشاغل ۱۲ گانه گروه “ب”، می‌توان به کار کردن در معادن و اعماق زمین، کار کردن در ارتفاعات، غواصی، خبرنگاری و … اشاره کرد.

حیدری ادامه داد: وقتی شغلی سخت و زیان آور است، کارگران می‌توانند از سوابق ارفاقی استفاده کنند که شرط آن ۲۰ سال خدمت متوالی یا ۲۵ سال خدمت متناوب است و به این ترتیب هر یک سال خدمت، یک سال و نیم محاسبه می‌شود. در واقع طی سنوات گذشته مصوبه‌ای در مجلس داشتیم که بر اساس آن هر فردی که سابقه اشتغال سخت و زیان آور دارد اگر شرایط سنی را احراز کند می‌تواند بر اساس ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی از سوابق ارفاقی استفاده کند.

وی با بیان اینکه تا کنون برای ۴۱ هزار و ۵۵ نفر در قالب مشاغل سخت و زیان آور در گروه مردان و ۲۰۵۴ نفر در گروه زنان مستمری برقرار کرده‌ایم اظهار کرد: از مجموع مشمولان برقراری مشاغل سخت و زیان آور، ۹۵ درصد مرد و پنج درصد زن هستند.

مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران با بیان اینکه معتقدیم نباید به بهانه ارائه خدمات زودهنگام، سلامت کارگر بابت کار در مشاغل سخت از او گرفته شود گفت: به هر حال فرد بعد از بازنشستگی به فضای خانه بر می‌گردد و باید سالم باشد نه ناتوان و رنجور. امیدواریم مشاغل سخت و زیان آور به صفر برسد و دیگر شغل سخت و زیان آوری نداشته باشیم.

حیدری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تنها خبرنگاران میدانی و حوادث مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور می شوند؟ گفت: “خبرنگاری”، فارغ از سرویس‌های خبری که خبرنگاران در آن مشغول به کار هستند، جزو مشاغل ۱۲ گانه گروه “ب” مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره امکان تغییر عنوان شغلی دبیران و سردبیران تحریریه‌های خبری به منظور بهره مندی از سنوات ارفاقی مشاغل سخت و زیان آور گفت: تنها شغل “خبرنگاری” جزو مشاغل سخت و زیان آور است؛ ولی در کل امکان تبدیل و یا انتقال سوابق بیمه پردازی از صندوق دیگر به تامین اجتماعی وجود دارد، اما امکان تغییر عنوان شغلی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی آمده که کارفرما مکلف است لیست حق بیمه را به همراه تغییرات تا پایان ماه بعد و به انضمام تعداد روزهای کارکرد، کسری کار، خروج از کارگاه و … گزارش و ارسال کند. اینکه قانونگذار یک ماه را مشخص کرده به دلیل همین تغییرات است. میزان کارکرد، نوع شغل، ورودی و خروجی بر حسب عنوان شغل مشخص و افراد بر اساس عناوین شغلی شان از خدمات سازمان تامین اجتماعی بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران افزود: بعد از آنکه درخواست به کمیته‌های استانی برای شغل سخت و زیان آور ارائه شد، کمیته مشاغل سخت و زیان آور باید رابطه بین شغل و شاغل را بررسی کند که توسط همان لیست‌های حق بیمه موجود انجام می‌شود.

محل تبلیغات

سایت اتومبیل(bama)
برای مشاهده سایت، برروی تصویر زیر کلیک کنید.