صادرات میوه به روسیه و ۴ دلیل عدم موفقیت

قائم مقام وزیر صنعت گفت: کاهش نرخ روبل، مقررات دست و پاگیر روس‌ها در صادرات، عدم وجود زیرساخت‌های حمل و نقل و عدم وجود شبکه بانکی برای نقل و انتقال مالی ۴عامل اصلی عدم موفقیت صادرات به روسیه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هاتف امروز
، مجتبی خسروتاج امروز در نشست خبری در مورد تجاری‌سازی خدمات ترانزیت و حمل و نقل کالا برگزار شد، گفت: طبق برنامه راهبردی وزارت صنعت، تا پایان سال برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است، تا حجم صادرات کالا و خدمات به ۱۳۰ میلیارد دلار برسد.

وی اظهار داشت: بر این اساس، حجم صادرات کالا باید در یک برنامه پنج ساله به ۱۰۰ میلیارد دلار و حجم صادرات کالا به ۳۰ میلیارد دلار افزایش یابد که این رقم دو برابر میزان کنونی صادرات فعلی است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: برای توسعه صادرات لازم است، تا به بخش‌های مختلف از جمله توسعه گردشگری و توسعه صنعت IT توجه شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مضرّات اقتصاد نفتی این است که کارآفرینان از درآمدزایی از روش‌های دیگر غافل می‌شوند، گفت: تجاری‌سازی خدمات ترانزیت و حمل و نقل، یکی از بخش‌هایی است که می‌توان برای درآمدزایی در کشور به آن توجه کرد.

خسروتاج با بیان اینکه در بخش ترانزیت، کارآفرینان بسیاری می‌توانند درآمد ایجاد کنند، گفت: مقایسه کارآفرینان ایران و کارآفرینان سایر کشورها نشان می‌دهد که ۲ تفکر جداگانه بین این دو گروه وجود دارد که خیلی کشورها زمینه رشد را در وجود کارآفرینان می‌دانند، ولی ما در کشور متکی به درآمد نفتی هستیم.

وی افزود: در بحث مبارزه با قاچاق کالا، یکی از موضوعات، بحث محرومیت‌زدایی و اشتغالزایی در مناطق مرزی است، بنابراین اگر برای مناطق مرزی طرح‌های اشتغال ایجاد شود، می‌توان قاچاق را از بین برد و در این مناطق، توجه به خدمات ترانزیتی و حمل و نقل می‌تواند باعث رونق اشتغال شود.

خسروتاج با تأکید بر اینکه برای ترانزیت باید برنامه راهبردی داشته باشیم، گفت: ما هیچ بازاریابی در بخش ترانزیت شاهد نیستیم و در جهت نام و نشان، وسایلی که در امر ترانزیت هستند، تاکنون اقدامی انجام نشده است.

قائم مقام وزیر صنعت بیان داشت: بنابراین اگر ما بتوانیم موضوع ترانزیت را در یک سند راهبردی تعریف کنیم، می‌توانیم یک حرکت سازنده داشته باشیم و لازم است تا این سند هر چه زودتر تهیه و به شورای عالی توسعه صادرات ارائه شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: امروز بخش ترانزیت ما دارای ضعف است و ما باید در قالب سند راهبردی، این کار را دنبال کنیم.

خسروتاج در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چه عواملی موجب شد، تا علی‌رغم فرصتی که برای صادرات کالا به روسیه پیش آمد، ما از این فرصت خوب استفاده نکنیم، گفت: دربخش صادرات، قیمت کالای ما رقابتی نیست.

وی افزود: طی سال‌های گذشته هزینه‌های تولید افزایش یافته و از طرف دیگر، صادرکننده‌ها معتقدند که نرخ ارز جوابگوی هزینه‌ها نیست.

قائم مقام وزیر صنعت تصریح کرد: نرخ ارز باید متناسب با تورم و هزینه‌ها اصلاح شود.

خسروتاج با تأکید براینکه ثبات نرخ ارز اگرچه زمینه‌ساز برای تولید است و به شخصه معتقد، به نوسان نرخ ارز نیستم، اما لازم است برای توسعه صادرات، نرخ ارز متناسب با تورم و افزایش هزینه‌ها باشد.

وی با بیان اینکه در قیمت تمام‌شده کالا عوامل مختلفی مؤثر هستند، گفت: برخی از کشورها به نرخ ارز به عنوان ابزاری برای صادرات نگاه می‌کنند و از کاهش ارزش پول ملی خود در مقابل ارز به نفع صادرات استفاده می‌کنند.

قائم مقام وزیر صنعت با تأکید بر اینکه این صحبت‌های من به معنای موافقت با کاهش ارزش پول ملی نیست، اظهار داشت: در بعضی از شرایط از کاهش نرخ پول ملی در مقابل نرخ ارز می‌توان به نفع صادرات استفاده کرد.

وی تصریح کرد: در مجموع چهار عامل برای اینکه ما در صادرات به روسیه عمل نکنیم دخیل بود که یکی از این عوامل، کاهش نرخ روبل که به نفع صادرکننده‌های ما نبود، عامل دوم، مقرراتی که روس‌ها برای مبادلات تجاری داشتند و تأکید آنها بر این بود که در معاملات از روبل استفاده کنند، مورد بعدی عدم وجود زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های لازم حمل و نقل برای توسعه آنی صادرات بود.

قائم مقام وزیر صنعت بیان داشت: مورد چهارم نیز، عدم وجود شبکه بانکی که بتوان مبادلات مالی را انجام داد.

وی بیان داشت: البته اخیراً میربیزنیس بانک در روسیه مبادلات مالی را بین دو کشور ایران و روسیه انجام می‌دهد، ولی این مورد کافی نیست و باید تعداد بانک‌ها افزایش یابد.

وی همچنین بیان داشت: برای صادرات محصولات کشاورزی به روسیه اگرچه صادرکننده‌های ما حجم زیادی میوه دراختیار داشتند، اما جوابگوی بازار ۲۰۰ میلیونی آنها نبودند، چرا که در سال‌های اخیر صادرکنندگان ما بیشتر صادرات را به بازارهایی از جمله عراق، عمان و امارات انجام می‌دادند که نسبت به بازار روسیه بازار کوچکی بود.

محل تبلیغات

سایت اتومبیل(bama)
برای مشاهده سایت، برروی تصویر زیر کلیک کنید.