اصولگرایان یا اصلاح طلبان کدام پیروز شدند؟

مرور روزنامه های امروز یکشنبه نهم اسفند؛
اصولگرایان یا اصلاح طلبان کدام پیروز شدند؟/ توصیه موسوی لاری برای انتخابات ۹۶

فضای سیاسی کشور همچنان در تب و تاب انتخابات و نتایج آن است. با اعلام نتایج اولیه انتخابات در شهرهای کوچک و بزرگ و همچنین نتایج اولیه در تهران روزنامه ها با گرایش های مختلف سیاسی نتیجه انتخابات را به نفع خود مصادره کرده اند. به عبارت دیگر اصولگرایان معتقد هستند که اصولگرایان پیروز بوده اند و اصلاح طلبان معتقد هستند که خودشان پیروزشده اند و اصولگرایان شکست سهمگینی خورده اند.

فضای سیاسی کشور همچنان در تب و تاب انتخابات و نتایج آن است. با اعلام نتایج اولیه انتخابات در شهرهای کوچک و بزرگ و همچنین نتایج اولیه در تهران روزنامه ها با گرایش های مختلف سیاسی نتیجه انتخابات را به نفع خود مصادره کرده اند. به عبارت دیگر اصولگرایان معتقد هستند که اصولگرایان پیروز بوده اند و اصلاح طلبان معتقد هستند که خودشان پیروزشده اند و اصولگرایان شکست سهمگینی خورده اند.

به گزارش خبرنگارسیاسی هاتف امروز؛ در ادامه به برخی از تیترهای روزنامه ها با گرایش های مختلف سیاسی در این باره اشاره می کنیم.

ابتکار: مردم به هر دو لیست رای دادند

اعتماد:خانه تکانی در پارلمان

ایران:پیروزی قاطع یاران اعتدال

شرق:پیروزی قاطع لیست امید در تهران

جوان:مجلس انقلابی ماند

سیاست روز:پیشتازی اصولگرایان در جلب اعتماد مردم

کیهان:اصولگرایان حایز اکثریت درسراسر کشور

وطن امروز:رای ایران به اصولگرایان

«روزنامه کیهان» امروز در بخش «گفت و شنود» خود به موضوع سوئیفت و برداشته شدن تحریم ها پرداخته است.

«روزنامه شرق» در یادداشت انتخاباتی خود با عنوان«امتداد تجربه ٩٤ در ٩٦» به قلم وزیر کشور دولت اصلاحات موسوی لاری می نویسد:« انتخابات هفتم اسفند چند ویژگی داشت. ویژگی اول این بود که مردم، برای حضور در عرصه انتخابات مصمم شدند و این حضور در نقاط مختلف کشور، با شور و شعور توأمان بود. در تهران و شهرهای بزرگ که بیش از یک کرسی در مجلس دارند، باوجود فضاسازی رسانه‌های منتسب به یک جناح خاص که خواستار بی‌اعتنایی مردم به فهرست‌ها و تصمیم‌گیری روی اشخاص بودند، مردم کاملا برعکس عمل کرده و فهرستي رأی دادند. «فهرست‌محور»بودن یکی دیگر از ویژگی‌های انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم بود. در واقع مردم به گرایش‌های سیاسی ائتلاف‌ها و چهره‌هایی که مؤید تدوین‌کننده فهرست‌ها بودند اعتماد کردند. رخداد رد صلاحیت‌ها و حذف چهره‌های معروف، مردم را متوجه «نقطه اتکایی» فهرست اصلاح‌طلبان کرد و آنان در جبهه‌های سیاسی، این مؤلفه را یافتند. این البته درباره شهرهای بزرگی مثل تهران، اصفهان، شیراز و تبریز صادق است. در این شهرها اعتماد به احزاب، جناح‌ها و گروه‌ها مشخص بود.

از ویژگی‌های دیگر انتخابات هفتم اسفند، توجه جریانات مختلف به تجربه‌های گذشته بود. به طور مثال جریان اصلاحات تلاش کرد مدل تجربه‌شده و موفق انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٩٢ را در انتخابات مجلس ٩٤ نیز به کار بگیرد. حرکت به سمت ائتلاف و اهمیت‌یافتن آن، مهم‌ترین دستاوردی بود که در جریانات سیاسی حاصل شد. احزاب براساس شرایط به‌وجود‌آمده، سلیقه‌های درون‌جناحی را کنار گذاشتند و به صورت اجماعی وارد صحنه انتخابات شدند. این روند به گونه‌ای بود که جامعه هم احساس کرد جریانات سیاسی داخل یک جبهه و ائتلاف، قدم‌هایي جدی در جهت هم‌گرایی برداشته‌اند.

البته اصولگرایان نتوانستند به هم‌گرایی کامل برسند و با چند فهرست وارد انتخابات شدند؛ اما اصلاح‌طلبان در قالب ائتلاف منسجم انتخابات ٩٢، قدم به عرصه انتخابات مجلس دهم گذاردند.

آنچه در این میان نباید فراموش شود، دستاوردهای اجماع‌ و هم‌گرایی کم‌نظیر ایجاد شده در این انتخابات است که کنشگران اصلاح‌طلب حتما به این سرمایه گرانبها توجه لازم را دارند. یعنی همان‌طور که در انتخابات ٩٤ از تجربه سال ٩٢ استفاده شد، این انتخابات نیز باید اندوخته‌ای باشد برای سال ٩٦ و چنانچه كاستي‌هايي هم وجود داشته در فرصت باقي‌مانده نسبت به رفع آنها اقدام كنيم.

«روزنامه شرق» در صفحه آخر خود به جمله اقای ظریف وزیر امورخارجه در رابطه با تاثیر انتخابات بر دیپلماسی در کاریکاتوری سعی کرده است این موضوع را نشان دهد. این کاریکاتور را علیرضا صدیقی کشیده است.

«روزنامه آرمان» نیز در یادداشتی به قلم صادق زیباکلام با عنوان«پیام مهم انتخاباتی تهران» می نویسد:« نتايج انتخابات مجلس شوراي اسلامي در تهران تمام خستگي‌ها و همه مسائلی كه از انتخابات ۸۸ به اين سو بر جريانات اصلاح‌طلب و ميانه‌رو وارد شده بود را از بين برد. كي و كجا مي‌توانستيم تصور كنيم كه چهره‌هاي و شخصيت‌هاي جا افتاده اصولگرا نتوانند در يك انتخابات رقابتي برگزار شده به مجلس راه پيدا نكنند؟ باوركردني نيست اما اغلب چهره‌هايي كه لیدری جریان اصولگرايان را در دست داشتند از رفتن به مجلس بازماندند و چهره‌هاي ناشناسي توانستند به راحتي آنان راشكست دهند و اين عمق ميزان اعتماد مردم به بزرگان اصلاحات است چرا كه همه مي‌دانيم بيش از دو سوم ليست تهران را افراد ناشناخته تشكيل مي‌دادند و صرفا به واسطه حمايت اصلاح‌طلبان از اين افراد است كه امروز آنان توانسته‌اند چهره‌هاي قدر و جا افتاده اصولگرايان را به راحتي شكست دهند شايد اكنون روحاني بتواند با قوت قلب و اعتماد بيشتري به سراغ برجام۲ و آشتي ملي برود كه آيت‌ا… هاشمي‌رفسنجاني پس از حوادث تلخ خرداد۸۸ مطرح كردند. اصولگرايان كه از پیروزی و بر سریر قدرت نشستن مسرور بودند خيلي با آشتي ملي ميانه نداشتند اما نتايج انتخابات مجلس دهم درتهران نشان داد كه اتفاقا براي آشتي ملي و برجام داخلي يا برجام۲ چه توان و حمایت مردمي بالقوه‌اي وجود دارد. البته بعيد است آن بخش خاص اصولگرايان از این اتفاق درس گرفته باشند و نتايح انتخابات تهران باد غرور را از سر آنان به در كرده باشد اما اگر آنان به نتايج انتخابات نگاه کرده و نگاهي هم به خود كنند كه چقدر معروف و قدرتمند بودند و از سوي ديگرنگاهي به چهره‌هاي ناشناسي بيندازند كه به راحتي آنان را شكست دادند، در حالي که مردم تهران آنها را نمي‌شناسند و به صرف حمايت بزرگان اصلاحات از آنان حمايت كردند. زمان آن فرا رسيده است كه گام‌هاي استواري نه‌تنها در عرصه داخلي به سمت توافق و آشتي ملي ‌برداريم بلكه در عرصه سياست خارجي نيز تنش‌زدايي را جايگزين صدور سياست گذشته نماييم و حسب خواست اراده مردم كه در نتيجه انتخابات متبلور شده است تلاش كنيم هم درعرصه داخلي و هم عرصه خارجي تجديدنظرهاي مدنظر را به عمل آوريم.»

«روزنامه اعتماد» نیز در گزارشی در صفحه اقتصاد خود به موضوع وام مسکن می پردازد. این روزنامه در این گزارش با عنوان«وام مسكن ١٠٠ ميليوني در خانه آخر» می نویسد:« يكي از بحث‌هاي اصلي كه از ابتداي دولت يازدهم توسط عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي پيگيري مي‌شد افزايش تسهيلات خريد مسكن بود؛ موضوعي كه موجب شد تا حسين عبده‌تبريزي به عنوان مشاور وزير به ساختمان خيابان آفريقا برود تا شايد طرح‌هاي مختلف مسكني و تسهيلاتي وزير با شدت و پيگيري بيشتري اجرا شود. در همين راستا بود كه بحث افزايش تسهيلات خريد مسكن مورد توجه قرار گرفت و دولت طرح افزايش تسهيلات مسكن به ٨٠ و ١٠٠ ميليون تومان را با ديدي جديد مورد بررسي قرارداد تا شايد گره‌اي از گره‌هاي كور خانه‌دار شدن ايراني‌ها برداشته شود. اين موضوع بارها مورد بررسي قرار گرفت و در خانه آخر منتظر تاييد بانك مركزي است هرچند كه عده‌اي معتقدند زياد بودن اقساط عامل عدم موفقيت اين طرح است اما به گفته حامد مظاهريان، معاون مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي ظاهرا اين طرح در خانه‌هاي آخر تاييد قرار دارد. وي روز گذشته در جمع خبرنگاران در پاسخ به اينكه گفته مي‌شود قرار بوده سقف وام مسكن به ١٠٠ ميليون تومان افزايش يابد -٨٠ ميليون صندوق يكم و ٢٠ ميليون تومان اوراق حق تقدم- آيا وزارت راه و شهرسازي پيگير افزايش سقف وام مسكن است؟ گفت:« استراتژي و سياست وزارت راه و شهرسازي گسترش بازار رهن است بنابراين فكر مي‌كنم بايد متقاضيان مسكن تا سقف ٥٠ درصد براي خريد يك ملك را بتوانند تسهيلات دريافت كنند هرچند معتقديم بازپرداخت اين تسهيلات بايد در استطاعت مالي مردم باشد و نرخ سود نيز كاهش يابد. برخي بانك‌ها مشكلات اعتباري دارند به همين دليل بانك مركزي تا سقف ١٠٠ميليون تومان به صورت اصولي موافق است، اما ترجيح داده است كه اين موضوع تا پايان سال جاري متوقف شود. قرار است اين موضوع در سال آينده بررسي شود اما به هر حال بانك مركزي نگران است كه ميزان اعتباردهي بانك‌ها از تعادل خارج شود، بنابراين تلاش مي‌كند ميزان اعتباردهي بانك‌ها را متعادل نگه دارد.»وي با بيان اينكه بانك مركزي با افزايش سقف وام مسكن تا ۱۰۰ ميليون تومان به صورت اصولي موافق است،»

محل تبلیغات

سایت اتومبیل(bama)
برای مشاهده سایت، برروی تصویر زیر کلیک کنید.