تلاش برای یافتن دلایل بروز آلزایمر با مطالعه بر روی هزار شهروند تهرانی

هاتف امروز: گروهی از محققان دانشگاه تهران با مطالعه بر روی هزار شهروند تهرانی درصدد یافتن عوامل مؤثر بر افت حافظه و بروز بیماری‌های شناختی مانند آلزایمر هستند.

دکتر جواد حاتمی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و از محققان طرح در گفت‌وگویی حوزه تخصصی خود را روانشناسی شناختی دانست و گفت: روانشناسی شناختی یکی از شاخه‌ها و گرایش‌های روانشناسی و یکی از ۵ حوزه اصلی حوزه علوم شناختی محسوب می‌شود.

حاتمی، موضوع این علم را مطالعه ذهن و ارتباط با مغز و دنیای اطراف دانست و خاطر نشان کرد: در این علم بررسی می‌شود که چگونه ذهن در دنیای اطراف، خود را بازنمایی می‌کند و بر اساس این بازنمایی چگونه می‌توان رفتار را کنترل کرد و انسان را شناخت.

وی از اجرای مطالعاتی در این حوزه خبر داد و یادآور شد: این مطالعات در حوزه حافظه متمرکز است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: پروژه «بررسی تغییرات حافظه در بزرگسالان ساکن شهر تهران» از مهمترین تحقیقاتی است که در دستور کار داریم که در مراحل پایانی آن هستیم.

محقق این پروژه با اشاره به جزئیات طرح یادآور شد: در این پروژه اقدام به بررسی عملکردهای حافظه ذهنی هزار نفر از شهروندان تهرانی کردیم.

وی هدف از اجرای این مطالعات را بررسی تغییرات ذهن در گذر زمان دانست و اضافه کرد: بر این اساس در این مطالعات به دنبال آن هستیم که چه عواملی می‌تواند بر افت حافظه تاثیرگذار باشد و چه عواملی در بهبود عملکرد مغز مؤثر است.

حاتمی همچنین تاکید کرد: علاوه بر آن در این مطالعات درصدد هستیم تا عوامل خطرساز در بروز بیماری‌های شناختی مانند آلزایمر را شناسایی کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در این پروژه اقدام به بررسی فاکتورهای اصلی برای پیش‌بینی بروز بیماری‌های شناختی مانند آلزایمر و فاکتورهای مؤثر در حفظ توانایی حافظه در بزرگسالی بویژه در سالمندی کرده‌ایم.

حاتمی تصریح کرد: ما در این پروژه به دنبال این هستیم که چه سنی، سن اصلی افت حافظه است و عوامل شخصیتی، زیستی و سبک حافظه و رژیم‌های غذایی چه اثراتی می‌توانند بر روی حافظه داشته باشند.

محقق طرح با اشاره به مراحل اجرای این تحقیقات، یادآور شد: در حال حاضر در مرحله گردآوری داده‌های به دست آورده‌، هستیم.

محل تبلیغات

سایت اتومبیل(bama)
برای مشاهده سایت، برروی تصویر زیر کلیک کنید.