رییس دانشگاه آزاد در مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه آزاد استان تهران:تولید علم باید در راستای رفع نیازهای ملی و خلق ثروت باشد

هاتف امروز: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم معارفه دکتر محمدمهدی طهرانچی سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی گفت: برنامه جدی ما در این دانشگاه رفع مشکلات کشور است که یکی از این مشکلات مسئله بیکاری بخصوص بیکاری فارغ التحصیلان است. بنابراین باید دانشجویانی را تربیت کنیم تا جرأت تبدیل علم خود به فعالیت های کارآفرینانه را داشته باشند.

به گزارش هاتف امروز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد، مراسم تودیع و معارفه سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی عصر امروز با حضور دکتر رهبر رییس دانشگاه آزاد اسلامی، معاونان سازمان مرکزی، روسای واحدهای استان تهران و جمعی از مسئولان این واحد در مجتمع پیامبراعظم واحد تهران مرکز برگزار شد.
در این مراسم دکتر فرهاد رهبر گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با حمایت های امام راحل، مقام معظم رهبری، پشتکار آیت الله هاشمی(ره) و مدیریت اجرایی قوی دکتر جاسبی از یک نهال به درختی تنومند تبدیل شده است و نگهداری و مدیریت از این امانت بدون همکاری و همفکری مجموعه مدیریتی آن امکانپذیر نخواهد بود.
وی ضمن قدردانی از زحمات دکتر شمس، اظهار داشت: امیدوارم مجموعه تهران مرکز و واحدهای استان تهران با حضور دکتر طهرانچی که فردی توانمند در عرصه علم و اجراست، بیش از پیش در مسیر موفقیت گام بردارد. البته دکتر شمس هم به خوبی توانستند تجربه خوبی از خود در واحد تهران جنوب و تهران مرکز بر جای بگذارند.
دکتر رهبر خاطرنشان کرد: مسئولیت‌ها مانند ورزش دو امدادی است و این پرچم از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. خوب است که آمد و رفت مدیران موجب ترقی و حرکت رو به جلو شود.
دکتر رهبر، با اشاره به ماموریت دانشگاه آزاد اسلامی طی سه دهه گذشته گفت: با توجه به شرایط جامعه پس از انقلاب و عطش مردم برای کسب تحصیلات عالیه، این دانشگاه به خوبی توانست به عنوان یک دانشگاه نسل اول فعالیت کرده و در راستای ارتقای سطح علمی و دانش جامعه نقش آفرینی کند. با این وجود اگر نتوانیم از این ظرفیت بوجود آمده بهره برداری کنیم فرصت بوجود آمده را از دست خواهیم داد.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به موفقیت های این دانشگاه در تولید علم کشور گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در تولید علم و افزایش تولید مقاله های علمی کشور سهم عمده ای دارد و این پتانسیل در آن وجود دارد که همتراز دانشگاه های درجه یک کشور قرار بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه تولید علم باید در راستای رفع نیازهای ملی باشد، گفت: هدف اصلی ما به کارگیری آموزش برای تولید علم و خلق ثروت از علم است و اگر بتوانیم این مسیر را دنبال کنیم اولین گام به سوی تحقق دانشگاه نسل سوم یا همان کارآفرین را برداشته ایم.
دکتر رهبر تاکید کرد: ما به دانشجویان علم آموخته ایم اما جرات آنکه از علم بهره برداری کرده و کارآفرینی کنند را به آنها نداده ایم. البته جرات مقدمه ای می خواهد که آن ایمان است، بنابراین تربیت دانشجویان باید به گونه ای باشد که علم و ایمان توامان در حین تحصیل به آنها آموزش داده شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه عامل تولید و پیشرفت کشور سرمایه فیزیکی نیست، اضافه کرد: مهمترین عامل پیشرفت نیروی انسانی و سرمایه انسانی است. کشورهای اروپایی امروز به دلیل نداشتن نیروی انسانی دغدغه و نگرانی دارند و ما امروز از این ثروت باید محافظت کنیم و قدردان آن باشیم و نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که اتلاف سرمایه باشد.
دکتر رهبر افزود: اگر نتوانیم از فرصت نیروی انسانی موجود در کشور بهره‌برداری کنیم به گونه‌ای اتلاف سرمایه کرده‌ایم.
وی در ادامه گفت: علم و ایمان دو بال مورد نیاز برای حرکت علمی تأثیرگذار هستند و در کنار این دو مقوله جرأت که از مولفه‌ها و زیرمجموعه‌های ایمان و اخلاق است، می‌تواند دانشجوی ما را به فردی دغدغه‌مند و موثر در جامعه تبدیل کند. در این مسیر قطعا به کمک شما اساتید و اعضای هیئت علمی در کاربردی کردن پایان‌نامه‌ها نیازمندیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برنامه جدی ما در این دانشگاه رفع مشکلات کشور است که یکی از این مشکلات مسئله بیکاری بخصوص بیکاری فارغ التحصیلان است. بنابراین باید دانشجویانی را تربیت کنیم تا جرأت تبدیل علم خود به فعالیت های کارآفرینانه را داشته باشند.

دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی به سمت دانشگاه تمدن‌ساز حرکت می‌کند

سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکز گفت: امروز مصمم هستیم دانشگاه تمدن‌ساز را در تبعیت از مقام معظم رهبری رقم بزنیم.
دکتر محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکز در مراسم معارفه‌اش اظهار داشت: بنا بر تأکیدات مقام معظم رهبری اگر ما در سه مولفه فرهنگ، علم و اقتصاد قوی شویم دشمنان نمی‌توانند بر ما چیره شوند که این سه مولفه باید به صورت توامان پیشرفت کند و دانشگاه‌ها مولد هر سه زمینه هستند.
وی با بیان اینکه امروز برخی منتقدان از گستردگی آموزش عالی ابراز نگرانی می کنند، گفت: گستردگی آموزش عالی را باید سکوی پرش دانست و ما برای مرحوم آیت الله هاشمی(ره) ‌طلب علو درجات را داریم که انصافا نقش بی‌بدیلی در این زمینه داشته است.
وی ادامه داد: ایشان همیشه دو درگیری ذهنی داشت که یکی ایران اسلامی و دیگری دانشگاه آزاد اسلامی بود که ما نیز باید این دغدغه را پاس بداریم.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه نیروی انسانی دانشگاهی مقدمه اقتدار کشور است، افزود: نظام جمهوری اسلامی نه تنها به پیشرفت های بسیاری در تولید مقالات علمی و کسب جایگاه بین المللی نائل شده، بلکه ایران پنجمین کشور در توسعه آموزش عالی سرزمینی به شمار می رود و تا سال ۲۰۲۰ هم همچنان جزو ۱۰ کشور اول دنیا خواهیم ماند.
وی تصریح کرد: آنهایی که دغدغه کم شدن دانشجویان را دارند، بدانند که اشکال جای دیگری است.
دکتر طهرانچی با اشاره به ناهماهنگی میان برنامه های آموزش عالی و خواست جامعه گفت: تعداد داوطلبان کنکور در رشته تجربی روز به روز بیشتر و در رشته‌های ریاضی و انسانی کمتر می‌شود. مردم صریحا می‌گویند که به فکر آموزش عالی باشید. صندلی خالی خلق کردید، ولی صندلی‌ها ناکارآمد است.
وی عنوان کرد: امروز مصمم هستیم دانشگاه تمدن‌ساز را در تبعیت از مقام معظم رهبری رقم بزنیم. برآنیم رتبه سوم دانشگاه‌های ایرانی را در رتبه بندی سایماگو کسب کنیم تا دانشگاه آزاد اسلامی در افق ۱۴۰۴ انتخاب اول داوطلبان ورود به دانشگاه و انتخاب اول مدرسان برای تدریس باشد.
احمد شمس رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در این مراسم با بیان اینکه مدیریت در دانشگاه مانند میدان جنگ است و همواره در حال مبارزه هستیم، اظهار داشت: واحد تهران مرکز مانند یک کشور بی ثابت بود، چرا که دوران مدیریت در این واحد بسیار ناپایدار است اما امیدواریم برای دکتر طهرانچی این گونه نباشد.
وی افزود: من هیچ‌گاه اهل استعفا نبودم و شانه خالی نکردم و هر کسی استعفا می‌داد، زود می‌پذیرفتم، زیرا نگرانم که مبادا در دنیا و آخرت بابت شانه خالی‌ کردن از مسئولیت مواخذه شوم.
سرپرست سابق دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکز ادامه داد: واحد تهران جنوب را به عنوان زیان‌ده‌ترین واحد تحویل گرفتم اما به عنوان پرسود‌ترین واحد تحویل دادم.
حجت الاسلام طیبی رییس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران نیز در این مراسم، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران به دلیل استقرار در پایتخت کشور از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و می توان اهمیت آن را با کل واحد دانشگاه آزاد اسلامی سطح کشور برابر دانست.
وی افزود: هر قضاوتی که در مورد واحدهای استان تهران صورت گیرد جامعه آن را به کل واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز سرایت می دهد بنابر این مسئولان این استان باید توجه بیشتری در مدیریت این استان داشته باشند.
طیبی در ادامه ضمن تقدیر از تلاش های دکتر شمس رییس سابق واحد تهران مرکز برای دکتر طهرانچی آرزوی موفقیت کرد و گفت: امیدواریم دکتر طهرانچی که شخصیتی ارزشمند در عرصه علم به شمارمی روند باعث رشد این دانشگاه شوند.

محل تبلیغات

سایت اتومبیل(bama)
برای مشاهده سایت، برروی تصویر زیر کلیک کنید.