نتیجه کمیته حادثه معدن آزادشهر این هفته اعلام می‌شود

هاتف امروز: از انفجار معدن زغال سنگ یورت آزادشهر گلستان که ۱۳ اردیبهشت‌ امسال رخ داد، بیش از ۲۰۰ روز می‌گذرد ولی هنوز گزارش کمیته حقیقت‌یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر نشده است که وزارت صنعت اعلام کرده گزارش کمیته مربوطه این هفته منتشر خواهد شد.

به گزارش هاتف امروز، پس از انفجار معدن زغال سنگ یورت آزادشهر استان گلستان که به خاطر انباشت گاز رخ داد و به علت مشکلات ایمنی تونل معدن و عدم رعایت ضوابط ایمنی و نظارت کافی روی آنها هنگام کار در این معدن تبدیل به یک فاجعه ملی با ۴۳ کشته شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت برای رسیدگی فوری و فنی به این حادثه دستور به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب از کارشناسان و متصدیان این بخش داد.

امروز نزدیک به هفت ماه از وقوع این حادثه می‌گذرد و همچنان کمیته حقیقت یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارشی منتشر نکرده است، در حالی که حتی دادستانی استان گلستان نیز در پیگیری قضایی خود نتیجه‌ای کارشناسی را از این حادثه منتشر کرده و در دادگاه به آن استناد کرد.

گزارش کمیته این هفته منتشر می‌شود

در پیگیری‌هایی که از جانب ایسنا برای زمان انتشار گزارش کمیته حقیقت‌یاب صورت می‌گرفت تقریبا در سه ماه گذشته وعده انتشار یک هفته‌ای گزارش را دریافت می‌کردیم که این وعده همچنان ادامه دارد؛ به طوری که وحید عابدین‌زاده – رئیس اداره نظارت بر معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت – در گفت‌وگو با ایسنا، از انتشار گزارش کمیته در هفته جاری خبر داد.

وی درباره علت تاخیر غیرطبیعی ارائه‌ گزارش از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: دلیل تاخیر ارائه‌ این گزارش صرفا مسائل فنی است، چرا که بیش از یک کیلومتر زیر زمین انفجار رخ داده و کارشناسان و دست‌اندرکاران تهیه این گزارش باید تا منطقه انفجار را آواربرداری کنند و در هر مسیری که جلو می‌روند ایمن‌سازی را نیز در نظر بگیرند تا سرعت در انجام کار باعث وقوع حادثه‌ای دیگری نشود.

همه معادن زغال سنگ بازرسی شد

رئیس اداره نظارت بر معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به دستور فوری محمدرضا نعمت‌زاده  -وزیر پیشین وزارت صنعت، معدن و تجارت – و پیگیری محمد شریعتمداری – وزیر صنعت، معدن و تجارت – مبنی بر بازرسی و رسیدگی به معادن زغال سنگ کشور، تاکنون همه معادن زغال سنگ مورد بازرسی قرار گرفتند و دستورات لازم به آنها در خصوص نقص‌های احتمالی و مشکلاتی که دارند اعلام شده است.

عابدین‌زاده ادامه داد: قرار است پس از اقدامات انجام شده پیگیری اصلاحات قانونی لازم از سمت دستگاه‌های متولی از معادن صورت بگیرد.

سه نوع وام به معدن زغال سنگ پرداخت می‌شود

رئیس اداره نظارت بر معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که معادن زغال سنگ برای رسیدن به وضعیت مناسب و اصلاح مشکلات خود از طریق تسهیلات حمایت می‌شوند، ‌اظهار کرد: با تدابیر صورت گرفته معادن زغال سنگ می‌توانند از سه نوع وام تجهیز، آماده سازی و ایمنی برای مساعد سازی وضعیت معادن خود استفاده کنند.

در حالی خبر دریافت تسهیلات از سوی عابدین‌زاده اعلام می‌شود که در توافقی که اخیرا صندوق بیمه سرمایه‌ گذاری فعالیت‌های معدنی در وزارت صنعت، معدن و تجارت عقد کرد، شریعتمداری – وزیر صنعت، معدن و تجارت – تاکید کرده بود باید تسهیلات‌دهی به واحدهای زغال سنگ کشور باید در اولویت تسهیلات صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالتی‌های معدنی قرار بگیرد.

محل تبلیغات

سایت اتومبیل(bama)
برای مشاهده سایت، برروی تصویر زیر کلیک کنید.