نتایج خارق العاده روش نوین درمان سرطان

نتایج خارق العاده روش نوین درمان سرطان

بشر در چند قدمی درمان سرطان قرار دارد. شادی ما از پیشرفت‌هایی که در درمان سرطان بدست می‌آید، اغلب پیش از موعد و بی‌دلیل است، اما نتایجی که از این روش جدید بدست آمده، بی‌تردید جای خوشحالی بسیار دارد.

دانشمندان در پژوهشی که با عنوان انقلاب مورد تحسین قرار گرفته است با استفاده از روشی تحت عنوان ایمنی درمانی (immunotherapy) و با تبدیل سلول‌های بدن بیمار به عوامل ضد‌سرطان، به موفقیت بی‌سابقه ای دست پیدا کردند. به گزارش گاردین، نتیجه یکی از آزمایش‌ها بهبودی حیرت‌آور ۹۴ درصد از بیمارانی بود که قبلا از شیمی درمانی نتیجه نگرفته بودند.

در نشست اخیر انجمن “آمریکا برای پیشرفت علم” اعلام شد که این روش بر استفاده از اجزای سیستم ایمنی با عنوان سلول T تاکید دارد. این سلول‌ها به‌طور طبیعی در بدن حرکت می‌کنند و هر گونه سلول سرطانی یا مهاجم را که با آن مواجه شوند از بین می‌برند، اما برخی بیماری‌های مزمن موجب کاهش فعالیت آن‌ها شده و معمولا قدرت و ماندگاری آن‌ها برای مقابله با سلول‌های سرطانی که به سرعت تکثیر می‌شوند، کافی نیست.

با پیشرفت مهندسی ژنتیک، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که می‌توان با مهار و تقویت توانایی ذاتی این سلول‌ها در شناسایی سلول‌های سرطانی، از آن‌ها در درمان سرطان استفاده کرد. در این مورد محققان به رهبری استنلی ریدل از مرکز تحقیقات سرطان هاچینسون سلول های T را برای تولید گیرنده‌ای که مولکولی به نام CD19 را شناسایی می‌کند مهندسی کردند. زیرا این مولکول تقریبا به صورت اختصاصی تنها روی نوع دیگری از سلول‌های سفید خون یافت می‌شود که سلول B نام دارد. سلول‌های T مهندسی شده به صورت بالقوه توانایی شناسایی و تخریب تومورهای سرطانی لنفوما و لوسمی را که منشاء آن‌ها سلول‌های B است. دارا می‌باشند.

پس از برداشت سلول‌های T از خون بیمار، ژن گیرنده مصنوعی در یک فرآیند دوهفته‌ای به آن‌ها انتقال داده می‌شود و سلول‌های اصلاح شده برای تزریق مجدد به بدن بیمار آماده می‌شوند. دانشمندان از نوع خاصی از سلول‌های T استفاده کرده‌اند که توانایی تکثیر آن‌ها بالا است و بنابراین پس از تزریق مدت بیشتری در بدن فرد باقی می‌مانند. با این کار نوعی مقاومت دراز مدت در برابر سرطان ناشی از سلول‌های B ایجاد می‌شود، زیرا سیستم ایمنی دارای حافظه ماندگاری می‌شود که در صورت ظهور مجدد سرطان، مجددا آن را از بین می‌برد.

هرچند که آزمایش‌های درمانی اندکی انجام شده، اما نتایج بسیار امیدوار کننده است. بهترین نتایج مربوط به یک گروه ۳۵ نفری از بیماران مبتلا به نوعی سرطان سلول‌های سفید با نام لوسمی لنفوبلاستی حاد بوده است که بیش از ۹۴ درصد آن‌ها بهبود یافته‌اند. همچنین از حدود ۴۰ فرد مبتلا به لنفوما، در بیش از ۲۰ نفر آن‌ها علایم سرطان به کلی از بین رفته است.

اوج تاثیرگذاری این روش زمانی مشخص می‌شود که بدانیم آزمایش روی بیمارانی انجام شده که از سایر روش‌های درمانی نتیجه نگرفته بودند و تنها چند ماه به پایان زندگی آن‌ها باقی مانده بود.

البته این را هم باید گفت که بعضی از بیماران دچار عوارض جانبی شدیدی مانند مشکلات عصبی و کاهش فشار خون شده بودند که پژوهشگران در حال بررسی دلایل و روش‌های کاهش آن هستند. علاوه بر این برای تعیین تداوم اثرات ضد سرطان این روش، پایش طولانی مدت بیماران الزامی است. اما اگر نتایج مثبت این روش ادامه داشته باشد و پژوهشگران با موفقیت در درمان سایر سرطان‌ها نیز از آن استفاده کنند، بشر درمان بسیار موثری برای سرطان در اختیار خواهد داشت. نتایج این مطالعه در دست بررسی است و به زودی منتشر خواهد شد.

برای عضویت درکانال هاتف(ژورنال خبری/هاتف) برروی لینک زیر کلیک کنید:

به کانال تلگرامی هاتف بپیوندید

محل تبلیغات

سایت اتومبیل(bama)
برای مشاهده سایت، برروی تصویر زیر کلیک کنید.