اموجی‌ها از شخصیت شما می‌گویند!

اموجی‌ها از شخصیت شما می‌گویند!
هنگامی که شما یک صورتک خندان و یا ناراحت در پایان متن پیام خود درج و ارسال می‌کنید، بیش از یک تصویر کوچک ارسال کرده‌اید و می‌توان گفت که نتیجه خود را از آن بحث به طرزی صادقانه بیان کرده‌اید!

علامت‌های نقظه‌گذاری شده همانند 🙂 اکنون از ویژگی‌های بارز و مشترک افراد در استفاده از پیام‌ها و نظرات در شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌رود. آنها را همچنین میتوان دربرگیرنده بسیاری از احساسات در ابعاد بسیار کوچک اما شفاف و بدون پرده دانست.

در ابتدا باید تعریفی از اموجی‌ها داشته باشیم. اموجی (Emoji ) در واقع تصاویر مفهومی و صورتک‌هایی هستند که در پیام‌های مجازی و تارنماهای ژاپنی استفاده می‌شده‌است و بعدها در سراسر جهان گسترش یافت. اموجی به معنای خط تصویری است. کلمه اموجی به معنای (e) تصویر + (moji) شخصیت.

اما پیش از این تحقیقاتی از سوی عوام مردم در استفاده از این شکلک‌های کوچک ولی پرمحتوا صورت نگرفته و افراد به مرور زمان، به کارگیری انواع مختلف آن را در شرایط متفاوت فرا گرفته‌اند. اما پژوهشگران این موضوع را نیز از قلم نیانداختند و برای گروهی از دانشجویان پرسشنامه‌هایی حول استفاده از این شکلک‌ها آماده نمودند.

سوالات حول ارتباط شخصیت، عزت نفس، اضطراب اجتماعی و نگرانی افراد با استفاده از اموجی‌ها بود.

افراد بسیار زیادی علی‌رغم وجود نرم‌افزارهای پیام رسان، استفاده بسیار زیادی از اموجی‌ها در شبکه های اجتماعی داشتند. چرا که بر طبق نتایج پژوهش‌ها، افراد برای آن‌که شخصیت‌هایی دلپذیر و دوست‌داشتنی‌تر در میان اعضای شبکه های اجتماعی داشته باشند، از اموجی‌ها استفاده می‌کنند.

 

اموجی‌ها، آیینه‌ای رو به دنیای واقعی

به نظر می‌رسد که افراد بر طبق شخصیت واقعی و درونی خود از شکلک‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. افرادی که از شکلک‌های اجتماعی و عاطفی استفاده می‌کنند، در دنیای واقعی نیز دارای شخصیت‌هایی با همین مشخصات هستند. این امر در شبکه‌های اجتماعی جامع‌تر به وضوح قابل رویت است چرا که در آنها تعاملات بین افراد غنی‌تر و پیچیده‌تر از نرم‌افزارهای پیام رسان است.

افراد بر این باورند که با استفاده از شکلک‌ها شخصیت خود را به طرز مطلوب‌تری نشان دهند که البته همین گونه هم هست. بسیاری از مشاجره‌های افراد در گذشته به علت عدم مطلوب رساندن منظور یک فرد به فرد مقابل در نرم‌افزارهای پیام رسان و یا پیامک‌ها بود، اما با ورود اموجی‌ها به دنیای ارتباطات می‌توان ادعا کرد که این مشکلات تا حد زیادی حل شده است.

بخش اعظم شرکت کنندگان در این پژوهش اذعان داشتند که با استفاده از اموجی‌ها، بسیاری از ابهامات موجود در پیام‌ها رفع شده و سوء‌تفاهم‌ها نسبت به گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

اما می‌توان از شکلک‌ها استفاده‌های بسیار مفیدی برد. افرادی که از لحاظ شخصیتی، مشکلاتی در ابراز احساسات خود در جامعه دارند، می‌توانند با استفاده از این شکلک‌ها، شاهد پیشرفت و بهبود در روابط خود باشند. پژوهشگران در جدیدترین تحقیقات خود قصد دارند تا برنامه‌ریزی‌هایی در رابطه با افراد مبتلا به اوتیسم (درخود‌ماندگی) با استفاده از این شکلک‌های متداول داشته باشند.

قضاوت مردم

در پژوهش صورت گرفته، از گروهی دیگر خواسته شد تا متن‌های افرادی ناشناس که در آن از شکلک‌ها استفاده کرده بودند را خوانده و نظر اجمالی خود را نسبت به آن فرد اعلام کنند. بر اساس نتایج، افراد حس خوشایندی نسبت به پیام‌هایی که در آن لبخند به کار رفته بود داشتند و سازگاری سریع‌تری با فرد ناشناس پیدا کرده بودند.

حتی افراد غیر متخصص نیز از نوع شکلک‌هایی که فرد مقابل برای آنها ارسال می‌کند، می‌توانند تا حدودی درون‌گرا و برون‌گرا بودن افراد را تشخیص دهند.

تمامی نتایج نشانگر آنست که افراد همانگونه که در دنیای واقعی از حالت‌های متفاوت در صورت خود برای رساندن پیام، حالت و یا احساسات خود استفاده می‌کنند، از شکلک‌ها در دنیای مجازی بهره می‌برند. پس اگر مکالمه مهمی در قالب پیام دارید، تمامی حواس خود را جمع کنید تا بهترین نتیجه را شاهد باشید.

اولین اموجی در سال ۱۹۹۸ یا ۱۹۹۹ را شیگه‌تاکا کوریتا ساخت که عضو تیم کاری ان‌تی‌تی دوکومو در پلاتفرم i-mode اینترنت همراه بود. اولین مجموعه از ایموجی‌های ۱۷۲ ۱۲ ×۱۲ پیکسلی به صورت بخشی از ویژگی‌های پیام‌رسانی i-mode ساخته شد تا ارتباطات الکترونيکی را ساده کند و نقش ویژگی متمایز کننده آن از سایر خدمات مشابه را ایفا کند.

با این حال در سال ۱۹۹۷ نیکولاس لوفرانی، متوجه رشد استفاده از شکلک‌های اسکی در فن‌آوری موبایل شد و تجربه کار با چهره‌های خندانک را آغاز کرد با این قصد که آیکونهای رنگی بسازد که متناظر و مشابه با شکلک‌های اسکی از قبل موجود که فقط با استفاده از علایم نگارشی ساخته شده بودند، باشند تا این شکلک‌ها برای استفاده در فن‌آوری دیجیتالی جذاب‌تر باشند. لوفرانی با استفاده از این تجربه‌ها، اولین شکلک‌های گرافیکی را ساخت و یک واژه‌نامه آنلاین شکلک گردآوری کرد که در طبقه‌بندی‌های مختلف مانند – کلاسیک، بیان حالات، پرچم‌ها، جشن‌ها، سرگرمی، ورزشی، آب و هوا، حیوانات، غذا، ملت‌ها، شغل‌ها، سیاره‌ها، صورت‌های فلکی، نوزادان مرتب شده بودند و این طراحی‌ها ابتدا در ۱۹۹۷ در دفتر حق تکثیر ایالات متحده آمریکا ثبت شدند و سپس در سال ۱۹۹۸ این آیکون‌ها بصورت فایلهای جیف بر روی وب منتشر شدند و اولین شکلک‌های گرافیکی شدند که در این فن آوری استفاده می‌شدند.

در سال ۲۰۰۰ فهرست راهنمای شکلک که لوفرانی ساخته بود بر روی اینترنت در دسترس کاربران تلفن‌های همراه قرار گرفت تا از نشانی smileydictionary.com دانلود کنند و این فهرست شامل بیش از ۱۰۰۰ شکلک گرافیکی خندانک و نسخه‌های اسکی آنها بود. بعدتر فهرست راهنمای مشابه‌ای هم در سال ۲۰۰۲ در کتاب مارابوت به نام دیکو اسمایلیز (واژه‌نامه شکلک‌ها) منتشر شد.در سال ۲۰۰۱ شرکت اسمایلی Smiley Company شروع به ثبت حق شکلک‌های گرافیکی لوفرانی مورد دانلود و استفاده در تلفن‌های همراه شرکت‌های مخابراتی مختلف شامل نوکیا، موتورلا، سامسونگ و… کرد.

منبع: iflscience.com

محل تبلیغات

سایت اتومبیل(bama)
برای مشاهده سایت، برروی تصویر زیر کلیک کنید.